احسان میرزائی - شهروندخبرنگار - ارتباطات: کمپین رضایت گرفتن از خانواده مقتول

احسان میرزائی : در فضای مجازی ( شبکه های اجتماعی و کانال های ارتباطی ) اقدام به ایجاد کمپین و عضو گیری و جلب حمایت عمومی می کنیم ؛ در حالی که کاربران هنوز از سواد رسانه ای و سواد خبری لازم برخوردار نیستند و با هر پیامی گرایشی جدید پیدا می کنند !

من کلا با اساس کار '' ایجاد کمپین در فضای مجازی '' برای رضایت گرفتن ( در حال حاضر ) مخالف هستم .


چون فرهنگ صحیح حضور و استفاده از فضای مجازی در میان کاربران ایرانی جا نیفتاده ، برخی با مطالعه ی چند مطلب که منبع آن مشخص نیست ، در نهایت به یک جمع بندی و قضاوت می رسند ؛ سریع مطلبی می نویسند که کلا فعالیت های کمپین و بنیان گذاران آن را از مسیر هدف تعیین شده دور می کنند .

این افراد و انحراف ایجاد شده در افکار بسیاری تاثیر منفی می گذارد . رفتار این کاربران شاید ناشی از هیجان اولیه مواجه شدن با یک رویداد نا متعارف اجتماعی مثل حکم قصاص باشد . ( نا متعارف ، چون قبل حکم قصاص و اعدام به این شدت رسانه ای نمی شد)

دوم این که پیرو جمله ی قبلی برخی از کاربران زود باور هستند و با هر مطلب و نوشته و اظهار نظر جدید که معمولا منبع موثق هم ندارد جبهه ای متفاوت از دفعه ی قبل می گیرند . این را در افرادی که اطرافم هستند به وضوح دیدم ، سواد رسانه ای و سواد خبری نداریم و همین باعث می شود در فضای مجازی با هر پیامی " گرایشی متفاوت " پیدا کنیم .


فضای مجازی بر خلاف دنیای واقعی ، رده بندی یا محدوده مجاز سنی برای مطالعه و دیدن محتوای متفاوت عرضه شده ندارد ، شاید برخی از شبکه های اجتماعی و شبکه های ارتباطی هنگام ثبت نام کاربر جدید محدودیت زیر 18 سال را تعیین کرده باشند ، اما هیچ تضمینی بر صداقت برخی کاربران در پر کردن فرم عضویت نیست !

کاربران کم سن و سال با خواندن مطالبی که در صفحه ی کمپین منتشر می شود ، و مطالب متناقضی که از افراد دیگر در دنیای واقعی  و پیام هایی که از طریق شبکه های ارتباطی به دستشان می رسد چه برداشتی خواهند داشت و چگونه می توانند خبر و پیام درست را از نادرست تمیز می دهند ؟

چگونه می توانند از شخصی حمایت کنند در حالی که نمی توانند اصل ما جرا را درک کنند ؟ و این چه تاثیری بر آن ها می گذارد ؟
در این بین نقد من به فعالان واقعی کمپین ها این است ، چطور بدون کارشناسی و بررسی دقیق اقدام به ایجاد کمپینی می کنند که بخش بزرگی از نتیجه آن ایجاد فضای شک و قضاوت ناروا در میان کاربران می شود .

شاید هم کار آن ها کارشناسی شده باشد ؛  اما در میان راه نتوانستند آنجور که پیشبینی کرده بودند ادامه دهند !
امیدوارم بعدا اگر چنین کمپین هایی تشکیل می شود واقعا بتوانند تهدید را به فرصت تبدیل کنند نه تردید و ...

 


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.