پویش ۶×۴

پایگاه خبری گُلوَنی برگزار می‌کند:
پویش ۴×۶

در تعطیلات نوروز، قبل از گشت‌وگذار در طبیعت، شش قدم در چهار قدم را مشخص کنید و از زباله‌های روی زمین عکس بگیرید و بعد از پاکسازی هم عکس بگیرید و برای ما بفرستید.

ما عکس‌های شما را (یک روزه) با نام خودتان و با یک تیتر جذاب به صورت پوستر آماده می‌کنیم و برایتان می‌فرستیم تا در شبکه‌های مجازی به‌اشتراک بگذارید.
این تصویر هدیه ما به شماست که پاکیزگی را به طبیعت ایران هدیه کرده‌اید. لطفا در این طرح مشارکت کنید و خاطره‌ای خوب از نوروز ۹۵ به یادگار بگذارید.
@Golvaninews
Golvani.ir
عکس‌ها را در تلگرام به ما برسانید:
@Reza_saki
@Ehsanmirzaei

در بطری

درهای پلاستیکی رها شده در محیط شهری و طبیعی چه می‌شود؟

پایگاه خبری گُلوَنی، احسان میرزایی: پلاستیک تاثیری مستقیم و غیرقابل‌انکار بر سبک زندگی بشر داشته است. ماده‌ای که فرایند تولید آن از اکتشاف نفت و گاز، استخراج، پالایش، پتروشیمی و انتقال مشتقات نفتی به کارخانه‌ها نیازمند هزینه و انرژی فراوانی است. همین فرایند یکی از اصلی‌ترین عوامل تولید گازهای گلخانه‌ای و گرمایش زمین هستند.
شوربختانه درهای پلاستیکی یکی از دورریختنی‌ترین، پسماند‌های بشر در دوران معاصر است. اگر هرفرد مجهز به سیستم شماره‌انداز پسماند بود، در پایان عمر با دیدن اعداد غیرقابل‌شمارش پسماندی که روی زمین رها کرده، از خود شرمگین می‌شد!
تجزیه‌ناپذیر بودن در طبیعت و ماندگاری آن تا چند صد سال از زیانبارترین آثار پلاستیک‌های رها شده است.

اما درهای پلاستیکی رها شده در محیط شهری و طبیعی چه می‌شود؟

تا حلق طبیعت نرانیم

راندن خودرو تا حلق طبیعت عوارضی جبران‌ناپذیر دارد.


پایگاه خبری گُلوَنی، احسان میرزایی: کنشگران محیط زیست برای حفظ پایداری، زیبایی و سلامت مناطق طبیعی توصیه می‌کنند که با خودرو تا حلق طبیعت نرانیم. چون خودرو وسیله حمل‌و‌نقل جاده‌ای است، یعنی خودرو برای حرکت روی آسفالت طراحی شده است نه برای تردد در مسیرهای طبیعی!

راندن خودرو تا حلق طبیعت عوارضی جبران‌ناپذیر دارد:

۱. باعث فرسایش و مرگ خاک و زمین، زیر چرخ‌های خودرو می‌شود.
۲. باعث له شدن جوانه گیاهان و درختان قبل از سر برآوردن از زیر خاک می‌شود.
۳. باعث ایجاد ناهنجاری در حیوانات و پرندگان وحشی می‌شود.
۴. باعث کشته شدن برخی جانوران مانند مار، لاکپشت، تشی و… می‌شود.
۵. باعث ایجاد راهی مناسب برای کشتارچیان، قاچاقچی‌ها و افراد غیرمسئول و بی‌اعتنا به محیط زیست می‌شود.
۶. باعث ایجاد مرزی در اکوسیستم منطقه شده و به مرور زمان توازن را در آنجا به هم می‌زند.
۷. در جنگل‌ها و مناطق کوهستانی باعث برهم خوردن تعادل و توازن اکوسیستم با تخریب و انحراف نهرها و چشمه‌ها می‌شود.
۸. باعث مخدوش شدن حق مالکیت حیوانات بر قلمرو شان می‌شود.
۹. باعث نابودی بوته‌ها و درختچه‌هایی مانند تاغ و گز در مناطق کویری و بیابانی مانند بادرود و مرنجاب می‌شود.
۱۰. ایجاد مسیری دائمی در طبیعت و تردد راحت با خودرو باعث رفت‌و‌آمد زیاد مردم می‌شود. کم‌کم مسئولین برای رفاه حال مسافران جاده را آسفالت می‌کنند و رستوران‌ها یکی پس از دیگری در منطقه ساخته می‌شود. از این جا به بعد شما دیگر طبیعتی بکر و زیبا ندارید که به آنجا بروید. مانند دره اخلمد در شهرستان چناران، نزدیک مشهد.
۱۱. تردد زیاد افراد باعث افزایش حجم زباله در مناطق طبیعی شده و به مرور زمان چهره طبیعت نازیبا می شود.
۱۲. تردد خودرو ها باعث بلند شدن خاک و ایجاد گرد و غبار بسیار شده و این کار باعث تسریع در روند بیابانی شدن و تخریب زمین می‌شود.
۱۳. گرد و غبار تردد خودروها روی برگ درختان، بوته ها و گیاهان می‌نشیند و باعث بیماری و خشک شدن آن‌ها می‌شود.

متل‌قو بهشت گاوها

در متل قو گاو ها در میان زباله های خطرناک تغذیه می کنند. 

گاو ها از تیغ، سوزن، شیشه خرده، مواد سمی، پوشک بچه، زباله های عفونی و... هیچ درکی ندارند.


گاو ها نمی دانند تفکیک زباله یعنی چه! اما در میان زباله ها فقط به دنبال زباله های تر هستند!


ما فهمیده هستیم، ما با شعور هستیم، ما می دانیم زباله خطرناک یعنی چه و ما به همین دلیل زباله ها را از خانه و ویلای خود دور می کنیم؛ مبادا خانواده مان بیمار شود و یا آسیب ببیند!


اما غافل از آنیم که هر روز صبح، شیر گاوی را میخوریم که خوراک اش زباله های متعفن خودمان است. 


#احسان_میرزائی   www.ofmedia.ir 

#شنبه - ۲۲ - #اسفند - ۱۳۹۴ 


روشنگری درباره کمپین سبزی نوروز

این چه منطقی است که ما دانه‌های با ارزش را سبز کنیم و ۱۳ روز بعد به کمپوست تبدیلش کنیم؟


پایگاه خبری گُلوَنی، احسان میرزایی: برخی از فعالان محیط زیست پیشنهاداتی درباره سبزه نوروز و تبدیل آن به کود کمپوست ارائه کرده‌اند. البته به عنوان کنشگر محیط زیست با پیشنهاد آنها مبنی بر جمع‌آوری سبزه و تولید کمپوست به دو دلیل مخالفم:
نخست این که شهرداری‌ها هزاران مخزن زباله در گوشه و کنار شهر‌ها قرار داده‌اند و تا جایی که توانسته‌اند در مناطق گردشگری، تاریخی و حتی طبیعی مخازنی برای زباله تعبیه کرده‌اند. اما هنوز حجم عظیمی زباله در سطح شهر‌ها، پارک‌ها، مناطق گردشگری و طبیعی روی زمین‌‌ رها شده است. پس چطور می‌توان توقع داشت که سبزه‌های نوروز جمع‌آوری شود؟ البته این راهکار و انجام آن اقدامی شایسته‌ای است، اما نه به عنوان راهکار.
دومین مسئله، درباره محصولی استراتژیک به نام گندم است. محصولی که بخش اعظم واردات کشور را به خودش اختصاص داده، محصولی که برای تولید یک کیلوی آن بیش از ۱۳۰۰ لیتر آب مصرف می‌شود و محصولی که در کشور خشک ما همچنان به شیوه‌های سنتی و به سختی تولید می‌شود؛ چطور می‌توان چشم از این حقایق بست و به راحتی گفت که مردم سبزه گندم بکارند تا به کمپوست تبیدل شوند؟ این چه منطقی است که ما دانه‌های با ارزش را سبز کنیم و ۱۳ روز بعد به کمپوست تبدیلش کنیم؟ به نظرم گندم دقیقا صورت مسئله است و باید با تفکر و تعقل آن را حل کرد.

photo_2016-03-12_23-38-39

هدف ما در این کمپین پاسداری از فرهنگ اصیل ایرانی در کنار حفظ پایداری محیط ‌زیست و طبیعت است. یعنی ما در اقدامی پیش‌گیرانه و با آینده‌نگری تیزهوشانه‌ای در پی پاسداری از فرهنگی هستیم که هزاران سال ایرانیان آن را ساخته و پرداخته‌اند. فرهنگی که در سیر تکامل تمدن ایران زمین، در مراحل مختلفی با توجه به اقتضای زمانه، محیط زیست، شرایط اجتماعی و دیگر عوامل موثر به دفعات بازآفرینی شده است.
به راستی که همراهان ما در کمپین سبزی نوروز ایرانیانی فهیم، دانا و تیز هوش هستند. چرا که آن‌ها صدای پای لشکر بزرگ و بی‌رحم خشک‌سالی و مصائبی که به همراه دارند را شنیده‌اند، آن‌ها قبل از وقوع فاجعه به فکر پیش‌گیری از فاجعه هستند. قصد ترساندن شما را ندارم، البته شما هم بچه نیستید که بخواهم حرف ترسناکی بزنم، صرفا از شما می‌خواهم فیلم کوتاهی را در ذهن خود تصور کنید و ببینید که اگر در سیستم لوله کشی خانه‌ها آب نباشد چه اتفاقی می‌افتد!
اما من، احسان میرزایی به عنوان ایده‌پرداز و مدیر کمپین سبزی نوروز، در دومین سال اجرای کمپین تا به امروز از هرگونه پیشنهاد سازنده‌ای استقبال کردم، برای برخی که تصویر اشتباهی از این کمپین در ذهنشان بود، وقت گذاشتم و سوء تفاهم‌ها را بر طرف کردم. البته به احترام شما همراهان گرامی هرگز این کمپین را محلی برای جولان برخی منفعت‌طلبان و سودجویان دولتی و… قرار ندادم چون معتقدم کمپین و کمپین‌سازی ذاتا کنشی مردمی است و البته مردم نباید بدون تحقیق در مورد کمپینی از آن پیروی کنند.
از آنجا که حقوق مخاطبان برای من بسیارمهم است، فراخوان کمپین سبزی نوروز را با کلمه «پیشنهاد» شروع کردم. به معنای دیگر قصد تحمیل ایده خود را به کسی نداریم. پیشنهاد ما فقط برای بهتر شدن شرایط و امور است، که البته برخی موافق، برخی مخالف و تعداد زیادی از شهروندان به آن بی‌اعتنا (در ایران) هستند.
بله، نباید حقیقت را نادیده گرفت، تعداد زیادی از شهروندان آنقدر درگیر مسائل روزمره زندگی خود هستند که حتی فرصتی برای خواندن، گوش دادن و فکر کردن به پیشنهادات محیط زیستی ندارند. اما خدارا شاکرم که در این بین بسیاری از شهروندان، اهالی رسانه و دیگر دوستان کمپین مفهومی سبزی نوروز را «درک» کردند و دیدیم که در صدا‌وسیما در برنامه‌های مختلفی به کمپین سبزی نوروز پرداخته شد.

کمپین مفهومی #سبزی_نوروز به شهروندان پیشنهادی ارائه کرده است که برخواسته از خرده فرهنگ‌های ایران زمین است. فرهنگی که در جوامع محلی و کهن ایران ریشه دارد، کاشت بذر سبزیجاتی چون تره تیزک، ریحان، شاهی و… در خانه و استفاده از آن به عنوان سبزه نوروز، در برخی نقاط یزد مرسوم است.
در پایان اگر تصمیم گرفته‌اید که همراه کمپین مفهومی سبزی نوروز باشید، خواهش می‌کنم با تحقیق و بررسی به کمپین سبزی نورز بپیوندند و شما را به تفکر در مورد پرسش‌های زیردعوت می‌کنم:
پیشنهاد سبزیکاری و استفاده از سبزی در سفره هفت‌سین چه منافاتی با فرهنگ دارد؟ اینکه شما در خانه خود بذری بکارید، آن بذر جوانه بزند، جوانه به گیاهی سبز و خوراکی تبدیل شود، از آن در سفره هفت‌سین استفاده کنید و روز سیزده به در آن را دور نیندازید چه منافاتی با فرهنگ و تمدن ایرانی دارد؟ آیا پذیرش مسئولیت کاشت بذر و نگهداری از آن در این روزگار باعث شادابی و نشاط در خانواده‌ها نمی‌شود؟ آیا باعث ایجاد فراگردی ارگانیک و سبز نمی‌شود؟ پیشنهاد استفاده از آب خاکستری بهداشتی و تولید کمپوست خانگی، که در کمپین سبزی نوروز مطرح شده است آیا با سبک زندگی سبز و فرهنگ ایرانی منافاتی دارد؟
چند سال است که سبزه‌های چینی سر سفره‌های هفت سین ایرانی جا خوش کرده است، آیا سبزه‌های چینی منافاتی با فرهنگ و تمدن ایرانی ندارد؟
آیا باید دست روی دست بگذاریم تا فرهنگ و تمدن ما توسط بیگانگان مصادره و سپس تغییر داده شود؟
در این بین چه کسانی از سبزیکاری برای هفت سین ضرر می‌کنند؟ سود و منفعت سبزیکاری نصیب چه کسی می‌شود؟
پایان پیام

درخت‌کاری یا خراب‌کاری

روز خراب‌کاری در طبیعت...!

امروز بیش از پانصد نفر در بخشی از منطقه تلو در تهران درخت سوزنی برگ کاشتند. 


اما این تپه ها زیستگاه گون و انواع بوته ها و گیاهان دیگری بود که زیر پای درختکاران له می شد و از بین می رفت. 


به نظر شما در رقابت بین خواسته انسان و طبیعت چه کسی پیروز می شود؟


آیا این نهال ها در تابستان گرم و خشکی که در پیش داریم زنده می مانند؟


#احسان_میرزائی     www.ofmedia.ir 

#جمعه - ۲۱ - #اسفند - ۱۳۹۴ 

#درختکاری


آب در گذر تاریخ


ایرانیان از ۳۳۰۰ سال پیش در چغازنبیل تاسیسات آب‌رسانی هیدرولیکی داشته‌اند. 
از دوران هخامنشی سد کورش بزرگ، بند آبگیر، نهر داریوش، بند رامجرد، بند بهمن و سیستم آب‌رسانی، سیستم جمع‌آوری و سیستم تخلیه روان‌آب‌های سطحی تخت جمشید در فارس باقی مانده است. (فصلنامه فرهنگ و مردم)
ـــ
هردوت در دفتر سوم خود می‌نویسد: «امروزه پادشاه (داریوش) جلو شکاف کوه‌ها را بسته است و در میانه هرکدام در بزرگ نهاده است تا جلو گذر آب را بگیرد. دشت میان کوه‌ها دریاچه شده است… دستور شاه همیشه چنین است که دریچه‌ها را بر روی زمین‌هایی که نیاز بیشتری دارد بگشایند و چون این زمین‌ها سیراب شود، دریچه‌های آنان را می‌ببندند. دستور پسین این است که آب را به سوی کشتزار‌های با تشنگی کمتر بفرستند…» (فصلنامه فرهنگ و مردم)
ــــ
جایگاه  قنات در دوران باستان
به امر پادشاهان هخامنشی هرکس قناتی حفر می‌کرد و آب را به سطح زمین می‌آورد و زمینی را آباد می‌کرد و یا قنات‌های خشک را بازسازی می‌کرد مالیات ۵ نسل بر او بخشیده می‌شد.
در این دوران تکنیک حفر قنات به سایر کشور‌ها منتقل می‌شود. به دستور داریوش، سیلاکس دریاسالار سپاه و نیز خنومبیر معمار بزرگ در واحه خرقاء مصر موفق به حفر قنات شدند و آب آن را به سطح زمین منتقل کردند که بعد از آن معبد با عظمتی در آنجا ساخته شده و به قولی جمعیتی حدود ده هزار نفر در آن محل ساکن می‌شوند از‌‌ همان قنات استفاده می‌کنند. (فصلنامه فرهنگ و مردم)
ــــ
مدیریت آب در دوران ساسانی:
دوران ساسانیان حکایت از مدیریت و قانونمندی در زمینه آب، احداث و نگهداری قنات‌ها و… دارد. 
در رساله قضایی که به زبان پهلوی تدوین شده بر اهمیت قنات در توسعه شهر‌های ساسانی تاکید شده است. 
در این دوران صنعت سدسازی رونق گرفته و شوشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. 
اردشیر بابکان کانال گرگر و دارای بزرگ، کانال داریون را در اطراف شوشتر احداث می‌کنند. 
پل و سد عظیم شادروان شوش‌تر، بند میزان، پل بند گرگر، آسیاب‌های شوش‌تر، پل بند دزفول، بند دختر، پل شهرستان، بند عقیلی، بند عیار، بند ماهی بازان، بند دارا و بند قیر، پل بند لشگر، پل بند شاه علی، بند کرخه، بند ارگان، بند شهر لوت، بند دروازه و بند ایزدخواست همگی از آثار دوره ساسانیان است. (فصلنامه فرهنگ و مردم)

بیایید پایدار را نجات بدیم


سپهری که پشت مرا کرد کوز *** نشد پست و گردان بجایست نوز
هر آنچیز کاید همی در شمار *** سزد گر نخوانی ورا ''پایدار'' (فردوسی)

سلام، هرچند این درخت شکاف بزرگی روی تنه اش است، هرچند ده ها هزار نفر بی اعتنا از کنارش عبور کردند و زخم عمیق اش را ندیدند!
اما همچنان ''پایدار'' است. 
بیایید همفکری کنیم و بهترین مرحم را بر زخم اش بگذاریم. 
فصل درختکاری فقط کاشت نهال و بذر درختان نیست، باید از درختانی هم که داریم محافظت کنیم.

منتظر مشاوره و همکاری شما هستم.

#احسان_میرزائی @EhsanMirzaei 
#دوشنبه - ۱۷ - #اسفند - ۱۳۹۴ 
ساعت: ۹:۱۰