فرهنگ چیست؟

معتقدم سیستم آموزشی (حفظ کن و نمره بگیر) باعث پیشرفت مملکت و جویندگان دانش نمیشه. این سیستم به درد نخور در گوشت و پوست برخی استادان محترم و صد البته فرهیخته و روشنفکرم رخنه کرده. شوربختانه در بلاد کفر اندیشمندان و دانشمندانی هستند که نظریه هایی در حوزه علوم انسانی ارائه کردن. این نظریه ها هم شده درس های دانشگاهی؛ باز دانشجویان در دور باطل سیستم آموزشی ایران باید آن ها را حفظ کنن و امتحان بدن!!!  

منظورم اینه که اینجوری علم کمی تولید میشه؛ روز به روز از فرهنگ خودمون دورتر شده و غربی تر میشیم! اینجوری همش تلاش می کنیم نظریه هایی که قابلیت تعمیم به مملکتمون نداره را هی بخونیم و هی به زور به خودمون نسبت بدیم! 

در حالی که خودمون متفکر و اندیشمند کم نداشتیم و نداریم، باید بریم دنبال اندیشمندان غربی که کلا تفکرشان در فضا و فرهنگ بسیار متفاوتی از جامعه ما شکل گرفته و به زور خودمونو در قالب نظریه های اونا قرار بدیم. 

کلا ساختار فکری من با این سیستم آموزشی در تضاد است و تلاش می‌کنم فضای جامعه و جهان را از دریچه عقل و درک خودم ببینم و تعریف کنم؛ هرچند دیدگاهی ناچیز و خام دارم.


فرهنگ چیست؟

احسان میرزائی: ''...فرهنگ یک قالی پاخورده و نا تمام است؛ این قالی قدمتی برابر با عمر بشر روی زمین دارد و از نقطه ای به نقطه دیگر و از جامعه ای به جامعه ی دیگر متفاوت است. بشریت در ادوار مختلف تاریخ به تاسی از پیشینیان و بر اساس نیاز روزگار خود و اقتضای زمانه گره‌ای جدید به قالی افزوده و حتی هنگامی که مصلحت دانسته گره‌ای را برچیده است؛ یا گاهی ادامه قالی را با رنگ و نقشی دیگر بافته است. به عبارت دیگر فرهنگ با تمام عناصری که دارد در طول تاریخ همواره دستخوش تغییرات و بازآفرینی هایی شده است... محیط طبیعی یکی از عوامل موثر در شکل گیری، تغییر و بازآفرینی فرهنگ است، عامل بعدی انسانی است که می توان آن را به دو دسته خود خواسته و ناخواسته تقسیم کرد:


۱.عامل خود خواسته انسانی: بخشی از آن باز به محیط طبیعی بر می‌گردد و بخشی به تصمیمات کلان هر جامعه، مانند: دستورات حاکمان، نقش تجار، نقش ریش سفید ها و بزرگان قبایل و طوایف، نقش کد خداها، نقش شورا ها و مصوبات جدید و...

بخشی هم به درون خانواده ها و به واسطه‌ی یک  وصیت‌نامه و یا یک اتفاق ناخوشایند، فراموش کردن یا نپذریفتن بخشی از فرهنگ توسط افراد جامعه و... باز می‌گردد. پس تغییر در فرهنگ یک شبه نبوده و معمولا با مقاومت جامعه و افراد مواجه ‌شده است.

اما نقش محیط طبیعی بر فرهنگ: جامعه ای ناگهان با بحران خشک سالی مواجه می‌شود و مردم برای حفظ بقا و حفظ قدرت، حفظ شهر و روستا، تامین غذا و آب، تدابیر و تصمیماتی را اتخاذ می کرده اند که شاید تا قبل از آن مرسوم نبوده یا به نوعی خارج از عرف بوده است. مانند کوچ آریایی ها به فلات ایران یا اختلال در برنامه کوچ عشایر همدان در سال ۱۳۹۴ به دلیل خشک سالیکه طبق تفکر سیستمی اختلال در برنامه کوچ به ترتیب بر دیگر رفتار ها و فعالیت های عشایر تاثیر می‌گذارد.


۲. عامل ناخواسته انسانی: یعنی جامعه ای دیگر باعث ایجاد تغییر در فرهنگ و سبک زندگی جامعه ای  شود. مانند حمله اعراب به ایران که باعث تغییر دین ایرانیان شد و سپس حمله مغول ها به ایران که منجر به مسلمان شدن مغول ها و تغییر سبک زندگی ایشان شد. البته همجواری دو فرهنگ در حالت صلح نیز می‌تواند باعث تلفیق و حتی غلبه فرهنگ جامعه ای بر فرهنگ جامعه ی دیگر شود و...

تا به اینجا دریافتیم که فرهنگ پویا، منعطف و تحول پذیر است، فرهنگ امروز ما نیز دستخوش تغییرات ناملموسی بوده که با مطالعه تاریخ معاصر می توان آن را درک کرد. مانند لباس های سنتی اقوام ایرانی که دقیقا برگرفته از فرهنگ و شرایط اقلیمی مناطق خاص هر قوم بوده و در حال حاضر طی فرایندی چند ده ساله به لباس های یک شکل و پوشش جهانی تغییر کرده است.

... فرهنگ از مجموعه عناصری چون هنجارها و ارزش‌ها، عقاید و باورها، نماد ها و صنایع فرهنگی هنری، دین و مذاهب تشکیل شده است. یکی از قابلیت های فرهنگ ایجاد انطباق و سازگاری به کمک عانصر گفته شده، میان (انسان با انسان) و (انسان با محیط طبیعی) و (محیط طبیعی با انسان) است...''  (احسان میرزائی)

تخم لاکپشت‌ نخورید...

دوستان الان فصل تخم‌ریزی لاکپشت ها در سواحل خلیج فارس است. 

هنوز هم عده ای از مردم فکر می‌کنند تخم لاکپشت کلی ویتامین دارد و یک نعمت الهی است، پس تا می‌توانند تخم لاکپشت جمع کرده و ‌نیمرو می‌کنند!

در‌حالی که گونه های مختلفی از لاکپشت ها در معرض انقراض هستند، مانند لاکپشت پوزه عقابی که در لیست قرمز IUCN قرار دارد.

باید بدانیم که هر یک از موجودات زنده روی زمین چه به اندازه باکتری ها، ریز باشند و چه به اندازه نهنگ ها بزرگ، نقش و جایگاه خاصی در اکوسیستم مناطق و جهان هستی دارند. 

پس لطفا اگر در شهر‌ها و روستا‌های ساحلی هستید به کمک یکدیگر از تاراج تخم لاکپشت ها جلوگیری کنید. 

البته حفاظت و حمایت از لاکپشت‌ها مسئله‌ای جهانی است و در کشور ما نیاز به توجه و حمایتی ملی دارد. حتی اگر در تبریز و مشهد هم هستید در قبال حفظ بقای لاکپشت ها مسئول هستید.


ارادتمند شما 

#احسان_میرزائی

یکشنبه - ۱۵ - #فروردین - ۱۳۹۵ 

ساعت:۸:۴۲


کانال من

به این کانال محیط‌زیستی بپیوندید

محتوای کانال: 

فرهنگی، هنری و محیط‌زیستی 

مدیر کانال:

 احسان‌میـرزائی،کنشگر‌محیط‌زیست 

telegram.me/gich120 

نحسی۱۳ به دور

چطور نحسی روز۱۳ را رفع کنیم؟


برای رفع نحسی، دار و ندارتان را در جیب رمال و فال‌گیر نریزید. در روز سیزده‌به‌در زباله کمتری تولید کنید و سپس راهکار‌های رایگان و محیط زیستی ما را بخوانید:


۱. در هر گروه یک‌نفر بازرس نحسی روز سیزده شود و مسئولیت اطلاع‌رسانی و هدایت همراهانِ خود را از ابتدا تا انتهای روز بر عهده بگیرد، این کار لازم است.


۲. سوزاندن زمینی با میلیاردها سال قدمت و شکستن درختانی مانند بلوط که رشدی بسیار کُند دارند، آن هم فقط برای یک وعده غذا و سیرشدن شکم عمل نحسی است. پس برای کباب‌پختن از منقل و ذغال آماده استفاده کنید، با این روش کار‌تان خیلی هم راحت می‌شود.


۳. از همراه بردن وسایل غیر ضروری خودداری کنید، تا حمل و نقل وسایل مورد نیاز راحت باشد. یکی از نحسی‌ها همراه داشتن بار اضافه است، مانند افکار مغشوش و پریشانی چون حسادت و کینه که ذهن افراد را درگیر می‌کند و نمی‌گذارد از لحظات زندگی لذت ببرند.


۴. از اسب آهنین خود پیاده شوید، شاید فلسفه سیزده‌به‌در پیوند مجدد انسان با طبیعت باشد. اگر با راندن در طبیعت نهالی زیر چرخ‌های خودرو شما له شود، نحسی کُشتن نهال و گیاهان را مفت به جان خریده‌اید.


۵. از سفره و ظروف یک‌بارمصرف استفاده نکنید. یک‌بار مصرف‌ها از جمله نحسی‌های روزگار هستند؛ نحسی یک‌‌بار مصرف‌ها صدها سال گریبان خودتان و فرزندان‌تان را می‌گیرد و وِل نمی‌کند.


۶. گوش شنوایی برای نصیحت‌های حکیمانه‌ی پدربزرگ و مادربزرگ‌ها داشته باشید. موبایل و تبلت هم کم‌کم دارند اون روی نحس‌شان را نشان می‌دهند، پس روز ۱۳ موبایل و تبلت را ممنوع کنید. سیزده‌به‌در فرصت خوبی است تا بزرگترها از ارزش و اهمیت طبیعت و حیوانات برای کوچکترها بگویند. قطع ارتباط نسل جدید با نسل قدیم و منتقل نشدن فرهنگ شفاهی نوعی ناهنجاری اجتماعی بوده و بسیار نحس است.


۷. مصرف روغن و نمکِ زیاد، یکی دیگر از نحسی‌های روزگار است، پس باقی مانده غذای روز سیزده را در طبیعت رها نکنید، تا مبادا حیوانات و پرندگان دچار چاقی مفرط و فشار‌خون شوند!


۸. مراقب جوانه گیاهان باشید، چرا که شما برای آشتی و دوستی به طبیعت رفته‌اید و اگر طبیعت را زیر پا لِه کنید، با شما قهر می‌کند. قهر طبیعت هم یکی از نحس‌ترین اتفاقات تاریخ بشری است.


۹. سیزده‌به‌در روز آرامش و آسایش در طبیعت است؛ پس مراقب باشید فرزندتان با ته‌مانده زاغه مهمات چهارشنبه‌سوری، طبیعت را منفجر و دِژِ اعصاب دیگر خانواده‌ها را تخریب نکند.


۱۰. سهراب هم گفته بود که آب را گِل نکنید، پس در مسیر و جریان رودها و چشمه‌ها، جوی‌ها و قنات‌ها خللی ایجاد نکنید. آب آرامش بخش است و بی منت انرژی‌های منفی شما را می‌گیرد. آب مایه حیات است و اگر آب نباشد نحسی زندگی‌تان را فرا می‌گیرد.


۱۱. بالابردن صدای سیستم صوتی خودرو باعث آزار دیگر خانواده‌ها و حیوانات می‌شود. پدر و مادر‌ها در این مورد بی‌خیال نباشند و نگویند که حالا یه روز آمدیم بیرون خوش باشیم یا جوانند و…! همین یک روز یک روز ها باعث عادی شدن رفتار غلط برای کودکان و نوجوانان است. خودخواهی و فخرفروشی از دیگر مصادیق نحسی است. اگر در روز سیزده هزار تا گره هم به سبزه بزنید و برای تغییر در خود تلاش نکنید، فایده ندارد و همچنان در نحسی مطلق باقی می‌مانید.


۱۲. اگر در چیدن گیاهان دارویی و خوراکی مهارت دارید، لطفا جلوی افراد بی‌جنبه و ناشی از خواص آن گیاه نگویید. چون نحسی حرص و طمع او را وسوسه می‌کند و دو حالت پیش می‌آید: اول، طرف گیاه را در طبیعت ریشه‌کن کرده و نسلش را منقرض می‌کند، دوم اینکه ممکن است اشتباهی گیاهی سَمی را بِچینَد و باعث مسمومیت شدید خودش و خانواده‌اش شود.


۱۳. هر سبزه‌زاری چمن نیست! این روزها مزارع جو و گندم سرسبز و زیبا هستند، مبادا تو مزارع بند و بساط خود را پهن کنید. وارد باغ مردم هم نشوید و مراقب فرزندان خود باشید که حاصل دسترنج کشاورزان را ضایع نکنند. ضایع کردن حق دیگران بسیار نحس است و این نحسی دیر یا زود گریبانتان را می‌گیرد.


امروزه برخی فرهنگ را با خرافات در‌هم آمیخته‌اند و فکر می‌کنند گره زدن سبزه و انداختن سبزه در آب روان، کوبیدن سنگ در زمین و دیگر خرافه‌ها نحسی را از ایشان دور می‌کند؛ در حالی که سرچشمه خیر و شر در وجود خود افراد نهفته است. هرکس بنابر فهم و شناختی که از جهان هستی پیدا کرده، باعث پرورش قوه‌ی خیریه یا شریه در وجودش است. خیر یا شر تعیین کننده‌ی رفتار‌ فرد در خانواده، فامیل و جامعه است. پس روز سیزده بعد از گره زدن سبزه با خودتان عهدی ببندید: به نحسی وجودتان فکر کرده و برای نابودی‌اش تلاش کنید، تغییر را در خود آغاز کرده و تفکر سبز و محیط زیستی را در خود پرورش دهید. البته این شما هستید که زندگی‌تان را می‌سازید، نه فالگیر و رمال.


پایان پیام

#احسان_میرزائی 


منبع پایگاه خبری گُلوَنی golvani.ir 


ویژگی‌های‌کنشگر‌محیط‌زیست

با این دستورالعمل فعال محیط زیست شوید

چندی پیش در نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست تعدادی از دوستان پرسیدند که چطور می‌توانیم کنشگر محیط‌زیست باشیم!؟

پایگاه خبری گُلوَنی، احسان میرزائی: چندی پیش در نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست تعدادی از دوستان پرسیدند که چطور می‌توانیم فعال یا کنشگر محیط‌زیست باشیم!؟ در تعطیلات نوروز فرصتی پیش آمد تا در یک جمع‌بندی کلی ۲۱ ویژگی یک کنشگر محیط‌زیست را بنویسم. البته این دیدگاه شخصی من است؛ قصد تحمیل آن را به کسی ندارم یا اگر فردی به عنوان کنشگر محیط‌زیست یک یا چند تا از این ویژگی‌ها را ندارد نشانه کم‌کاری یا نا‌راستی او نیست.

کشنگری در قالب جامعه مدنی حوزه‌های مختلفی از امورات انسانی را دربر می‌گیرد که ویژگی‌های آن‌ها تا حد زیادی شبیه و نزدیک به یکدیگر است. اصولا فردی که در مشارکت‌های اجتماعی پویا‌تر است، به نوعی نیاز‌های درجه یک زندگی خود را تامین کرده یا از آن چشم‌پوشی کرده است. او جهان و امورات دنیوی را جور دیگری می‌بیند و از لحاظ معنوی به حدی از تکامل رسیده‌ که حداقل از ایستگاه منیت عبور کرده است.

کنشگر جامعه مدنی به هم‌نوعان خود و دیگر موجودات در سرتاسر جهان عشق می‌ورزد و تلاش می‌کند در نا‌ملایمات اجتماعی و محیط زیستی نقشی موثر و مفید ایفا کند. اما برای آنکه فردی بتواند وارد چنین مرحله‌ای شود، به اندازه تعداد انسان‌های روی زمین راه وجود دارد. شاید احساس نیاز به تغییر و اصلاح امور وجه مشترک کنشگران باشد. کنشگری محیط زیست یعنی شما در زندگی خودت سبک زندگی سبز را اجرا کنی، تفکر سبز داشته باشی و به دور از جانب‌داری‌های سیاسی و… دلت برای زمین و ساکنان‌اش بسوزد. کنشگری محیط‌زیست نوعی تکامل است، قدم برداشتن در این مسیر درس‌های بسیار دارد. در ادامه برخی از ویژگی‌های یک کنشگر‌محیط زیست را بخوانید:

چند ویژگی کنشگر‌ محیط زیست:

۱. کنشگر محیط‌زیست، همواره تلاش می‌کند از ظروف دائمی استفاده کند و معمولا لیوان استیل همراهش است. او به اندازه‌ای غذا در بشقاب خود می‌کشد که سیر شود و همواره نگران اسراف غذا است. او تا حد ممکن از خوردن فست فود‌ها و خوراکی‌هایی که مواد نگهدارنده دارند خودداری می‌کند.

۲. کنشگر ‌محیط‌زیست، اخلاق محیط‌زیستی دارد. به انسان‌ها و موجودات زنده و حتی مردگان احترام می‌گذارد. او در طبیعت روی زمین آتش روشن نمی‌کند و روی سبزه‌ها و جوانه گیاهان پا نمی‌گذارد، او مراقب میراث طبیعی و فرهنگی است. او در طبیعت هیچ ردی از خود باقی نمی‌گذارد و از ایجاد صدا‌های ناهنجار که موجب برهم خوردن آرامش حیوانات می‌شود، خودداری می‌کند.

۳. کنگشر ‌محیط‌زیست برای حقوق افراد، شخصیت و کرامت انسان‌ها احترام قائل است. او علاوه بر کنش در برابر مسائل محیط‌زیستی، نگران حقوق کودکان، حیوانات و… است. کنشگر‌محیط زیست برای تحقق اهداف خود حقوق کسی را پایمال نمی‌کند.

۴. کنشگر ‌محیط‌زیست فردی است که دغدغه سلامت و پایداری محیط زیست را دارد و قبل از دیدن هرگونه زیبایی ظاهری ساخت بشر، به عواقب و تاثیرات کار می‌اندیشد.

۵. کنشگر ‌محیط‌زیست حساب و کتاب محیط‌زیستی دارد؛ وقتی با خوردن یک ساندویچ فلافل سیر می‌شود، به دنبال رستوران مجلل و غذای آنچنانی نیست. یک کنشگر محیط‌زیست همواره به یاد مردمان محروم در سراسر دنیا است، انسان‌هایی که به آب پاک برای نوشیدن و غذای کافی برای خوردن دسترسی ندارند. نمونه‌اش هموطنان خودمان در کهنوج است.

۶. کنشگر محیط‌زیست توجه خاصی به محیط‌شهری و طبیعی دارد، او همه چیز را با خطکش محیط‌زیستی می‌سنجد، نه با گنجایش جیب خود (که چقدر سود یا ضرر می‌کند). او از بیان حقایق ترسی ندارد، البته حقیقت آن نیست که هرجا رفتیم بگیم فلان دولت و فلان رئیس جمهور فلان و به‌مان کرد (به نظر من این روش دور از اخلاق محیط‌زیستی است) بلکه حقیقت آن است که امروز به هر دلیل مسئله‌ای داریم که به معضلی تبدیل شده و برای حفظ پایداری و توازن محیط‌زیست و طبیعت باید آن را حل کنیم. کنشگر محیط‌زیست می‌داند محکوم کردن و کوبیدن دولت‌هایی که رفته‌اند دردی از محیط‌زیست دوا نمی‌کند. اگر همه آن‌ها را تیرباران کنیم معضل سد گتوند حل نمی‌شود، حل این مسئله گذشته از شعار و حرف نیاز به تدبر و تعقل دارد.

۷. کنشگر محیط‌زیست برای نجات زمین ساعت‌ها فکر و وقت خود را صرف طرح‌ها و ایده‌های خلاقانه کرده و زحمت زیادی می‌کشد. او حتی در خواب به مسائل محیط‌زیستی فکر می‌کند و حاصل آن ایده‌های جدید و طرح‌هایی است که در قالب کمپین و… اجرا می‌شود. به همین دلیل او در برنامه‌های خانوادگی‌اش کمرنگ‌تر بوده و نسبت به آن‌ها مدیون است.

۸. کنشگر ‌محیط‌زیست در حالی که هیچ حقوق و امتیازی از کنشگری خود دریافت نمی‌کند و توقعی از هموندان و هموطنان خود ندارد، صاحب و مالک مادی و معنوی ایده خود است. هیچ نهاد دولتی و غیردولتی و هیچ فردی حق مصادره ایده و تفکر او را ندارد. شوربختانه دزدی ایده و مصادره به مطلوب در کشور ما به دلیل ضعف زیرساخت‌های جامعه مدنی و نبود حق مالکیت معنوی زیاد است.

۹. کنشگر‌ محیط‌زیست دارایی و فکر خود، زمان و سلامت خود را وقف حفاظت و پاسداری از زمین کرده است. پیرو بند ۸ او مالک کمپین و ایده‌های خود است و مدیریت و مسئولیت (موفقیت و شکست) صفر تا صد آن را بر عهده دارد.

۱۰. کنشگر ‌محیط‌زیست به عنوان یک عضو از جامعه مدنی ضمن حفظ استقلال خود و گروه‌اش، برای پیشبرد اهداف با ارگان‌های دولتی و نمایندگان مجلس رایزنی مسالمت‌آمیز کرده و در تعامل است. اما کنشگر‌محیط زیست باید مراقب باشد که حفظ استقلال و وجهه جامعه‌مدنی از اهمیت زیادی برخوردار است. امروز برخی دولتی‌ها تلاش می‌کنند کنشگری و تلاش جامعه مدنی در عرصه محیط زیست را به نام خود تمام کنند و این خیانت به افکار عمومی است. کنشگر محیط زیست همواره تلاش می‌کند در جوامع مختلف با پرچم جامعه‌مدنی وارد شود و با راستی در گفتار و کردار زیر پرچم هیچ ارگان دولتی نرود. دولتی‌ها هم باید به استقلال جامعه مدنی احترام بگذارند و بستر را برای فعالیت سازمان‌های مردم نهاد ایجاد کنند.

۱۱. کنشگر‌ محیط‌زیست هیچ مرز و محدوده‌ای را روی کره زمین برای خود فرض نکرده و محدودیت ذهنی ندارد.

۱۲. کنشگر محیط‌زیست حرف و عملش یکی است. اگر تفکیک پسماند را تبلیغ می‌کند، باید خودش این کار را انجام داده باشد. اگر صرفه‌جویی آب را تبلیغ می‌کند، باید خودش این کار را انجام داده باشد.

۱۳. کنشگر‌ محیط‌زیست برای ترویج تفکر محیط‌زیستی و جلب توجه عمومی به معضلات محیط‌زیستی از دوستانش و سوژه‌های محیط‌زیستی عکس و فیلم تهیه کرده و منتشر می‌کند. این کار نه ریا است و نه منافاتی با کنشگری محیط زیست دارد. هر طرح و ایده‌ای که از یک کنشگر‌محیط زیست مطرح می‌شود بدون هیچ شک و تردیدی باید به‌نام او باشد، هرچند کنشگری برای رضای خدا و برخواسته از صفات پاک و خالص انسانیِ یک کنشگر محیط زیست است، اما تجربه ثابت کرده که افراد سود‌جویی همواره در پی مصادره به مطلوب ایده و طرح‌های محیط زیستی هستند. پس اگر قراره فرد نالایق و سود جویی از طرح محیط زیستی یک کنشگر محیط زیست بهره‌های مختلف ببرد، بهتر است آن طرح و ایده به نام‌‌‌ همان کنشگر باشد، نه افرادی که حتی یک دقیقه هم به محیط‌زیست فکر نکرده‌اند.

۱۴. کنشگر‌ محیط‌زیست تلاش می‌کند رابطه‌ای معنا دار و تعاملی سازنده میان دانش خود و محیط زیست ایجاد کند. او بدون هیچ چشمداشتی از تخصص خود برای بهبود شرایط بهره می‌برد.

۱۵. کنشگر محیط‌زیست می‌داند که موازی‌کاری و رقابت فرسایشی باعث تحلیل قوا و از دست دادن موقعیت‌ها است. موازی‌کاری و رقابت فرسایشی میان سمن‌های محیط زیستی و کنشگران باعث تخریب هرچه بیشتر محیط زیست می‌شود. بهتر است که یک کنشگر محیط زیست حرف حق و منطقی، طرح و ایده بهتر را به ایده و دیدگاه خود ترجیح می‌دهد، چرا‌که هدف او نجات زمین است.

۱۶. کنشگران محیط‌زیست هرجا که هستند هوای یکدیگر را دارند، مراقب هم هستند. آن‌ها پیوندی فکری و ناگسستنی با یکدیگر دارند که در سرتاسر زمین گسترده شده است.

۱۷. کنشگر محیط‌زیست فردی منعطف و مهربان، آرام و صبور است. او بیشتر مایل است که به طبیعت برود، آرامش او با کمترین خرج و کمترین مصرف انرژی در طبیعت تامین می‌شود.

۱۸. کنشگر محیط‌زیست فردی مسئولیت‌پذیر و با وجدان است. اگر به او مسئولیتی پیشنهاد شود که در توان‌اش نباشد قبول نمی‌کند، چون می‌داند کوتاهی در انجام کار باعث عقب افتادن از برنامه و دور شدن از اهداف گروه می‌شود.

۱۹. کنشگر محیط‌زیست آینده‌نگر است یا آینده‌نگری دیگر کنشگران که دارای استدلال و منطق است را بعد از بررسی قبول کرده بر استدلال بی‌اساس خود پا فشاری نمی‌کند، چون بحث نجات زمین است مطرح شدن. مثلا با شرایط فعلی آب‌های زیر زمینی که بیش۸۰% آن مصرف شده و بارندگی کمی که در پاییز و زمستان سال گذشته داشتیم، برای تابستان چه شرایطی را می‌توان پیش‌بینی کرد؟

۲۰. کنشگر محیط‌زیست چشمانی تیزبین و گوش‌هایی شنوا دارد. او صبورانه طبیعت و جامعه را رصد می‌کند؛ او با دیدن دست‌های پینه بسته و صورت‌های آفتاب سوخته پیرمردان و پیر زنان روستایی به رنج و مشقتی که در زندگی کشیده‌اند پی می‌برد. فرد کنشگر در‌میان صحبت پیرمردان و پیرزنان، دنبال رسیدن به پاسخ هزاران پرسشی است که همیشه ذهن‌اش را مشغول کرده است. او از سبک زندگی ساده روستاییان الهام می‌گیرد و تلاش می‌کند آن را در جامعه امروزی منتشر کند.

۲۱. کنشگر محیط زیست با رسانه‌ها آشنایی دارد و از سواد رسانه‌ای خوبی برخوردار است؛ او شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی در فضای مجازی به خوبی بهره می‌برد. توانایی تهیه خبر و گزارش، عکاسی و ویرایش تصاویر با کیفیت مطلوب یکی از ابتدایی‌ترین توانایی‌های یک کنشگر محیط زیست است. او تولید کننده محتوای مفید و آموزنده، اطلاع‌رسان و آگاهی‌بخش است و بدون منت این محتوا را در اختیار دیگران قرار می‌دهد. فرد کنشگر به حقوق معنوی آثار هموندان خود اعتقاد دارد و محتوای تولیدی ایشان را با ذکر منبع و نام منتشر می‌کند.

قطعا یک کنشگر محیط‌زیست دارای ویژگی‌های زیادی است، اما شاید رعایت همین موارد به علاقمندانی که قصد دارند کنشی جدی‌ و مستمر در عرصه محیط زیست داشته باشند کمک کند.

پایان پیام


منبع پایگاه خبری گُلوَنی

مسئولانه سفر کنید

توصیه ای برای سفر به شهر ها و روستاهای جدید

بهتره قبل از ورود به جوامع محلی، کمی در مورد آداب و رسوم، هنجار ها و اعتقادات مردم آن منطقه مطالعه کنیم. اینطوری ارتباط بهتری با بومیان منطقه ایجاد می شود و لذت سفر چند برابر است. ایجاد دوستی و روابط پایدار با افراد جدید در شهر ها و روستا های دوردست خاطرات شیرینی را برای گردشگر رقم می زند، حتی این فرصت را ایجاد می کنه که با راهنمایی بومیان به مناطق بکر و زیبایی بروید که دیگر گردشگران نرفته اند.

شاید حجاب و پوشش آقایون و خانم ها بیشتر مورد توجه باشه، اما بلند بودن صدای سیستم پخش خودرو، تردد با سرعت بالا درجاده های روستایی و ایجاد رعب و وحشت و بلند شدن خاک، فریاد و خنده های ناهنجار، ریختن زباله و احترام نگذاشتن به طبیعت، نقض حریم خصوصی بومیان، گردشگری با تعداد نفرات زیاد، تردد با خودرو در میان باغ ها و مزارع، تخریب جوی آب و چیدن محصولات بدون اجازه، روشن کردن آتش در باغ ها و مزارع، دنبال کردن حیوانات اهلی و... هم می تواند آرامش و آسایش بومیان را تهدید کند.

بهتره که یه لحظه پا را از روی پدال گاز برداریم و از سرعت خود کم کنیم؛ به بومیان مناطقی که وارد شدیم بیشتر توجه کنیم و با مهربانی، صلح و دوستی نزدیکشان بشیم و لحظاتی را با ایشان بگذرانیم.


پایان پایام


#احسان_میرزائی 

سه شنبه ۳ فرودین ۱۳۹۵

ساعت ۱۲

راه‌کار های محیط زیستی برای نوروز

چطور آسمانمان را در نوروز پس بگیریم؟

 احسان میرزائی: همان طور که روی گل قالی خانه خود آتش روشن نمی‌کنید، در عرصه‌های طبیعی هم که زیستگاه حیوانات و پرندگان است، آتش روشن نکنید؛ همراه خود پیک نیک ببرید.


ضمن احترام به فرهنگ اصیل ایرانی، به فکر زیبایی چهره محیط شهری و طبیعی باشید و سبزه نوروزی را این‌ور و آن‌ور رها نکنید.


 الان که از آمدن نوروز سرخوشی، یادت باشد که در پاییز و زمستان گذشته برف و بران نباریده و تابستان خیلی گرمی در پیش داریم و از الان باید مراقب مصرف آب باشیم.


شما قلب رئوف و مهربانی دارید؛ اما به خدا قسم غذا دادن به حیوانات و پرندگان وحشی، در نهایت باعث مرگ آن‌ها می‌شود.

 از پرت کردن تعارفات مرسوم در مهمانی‌ها بکاهید و شرایط آب و هوایی 30 سال پیش را با الان مقایسه کنید، نباریدن باران و برف، پس و پیش شدن فصل‌ها به دلیل گرمایش است.


 زمینی که روی آن زندگی می‌کنید، کیک نیست که بعد از فوت کردن شمع‌ها چند قسمتش کنید و جنگل، کوه، رود، دریا، صحرل و معادن را بخورید.


 جان حکیم ابو علی سینا اگر در طبیعت گیاه دارویی کشف کردید، برای چیدن آن زمین‌ها را به ابعاد چند زمین فوتبال شخم نزنید؛ درسته که مفت است، اما گیاه را جوری بچین که سال‌های بعد هم بتوانی از این نعمت بهره ببری.


 بوته‌های گون که محافظ آب و خاک هستند را به هیچ عنوان آتش نزنید، شاید زیر آن ماری سمی خوابیده باشد و شما را نیش بزند، شما را آتیش بزند.


 خدا وکیلی عرصه طبیعت جای به رخ کشیدن قدرت سیستم صوتی خودروتان نیست، شما را به جان تمام خواننده‌های مجاز و غیر مجاز، نظم و آرامش طبیعت، حیوانات، پرندگان و همین‌طور دیگر خانواده‌ها را سلب نکنید.


 طبیعت‌گردی این نیست که با خودرو تا خرتناق جنگل، کوه و... بروید؛ بر اساس برنامه، کوله خود را ببندید و از پیمایش در طبیعت لذت ببرید.


 توقعات خود را پایین بیاورید و مسئولیت خود را بالا ببرید؛ توقع داشته باشید که قدم به قدم در کوه، جنگل و ساحل دریا سطل زباله باشد، در عوض شما مسئول زباله‌های خود و گروهتان باشید و آن را به طور کامل از محیط طبیعی خارج کنید.


 وقتی روز 13 داری کباب کوبیده می‌خورید، به یاد گاوهایی باشید که عامل اصلی گرمایش زمین و سوراخ شدن لایه اوزون هستند.


 هرگز شاخه‌های درختان را قطع نکنید و روی زمین آتش روشن نکنید. چرا؟

چون قبلا وسیله‌ای به‌نام منقل اختراع شده که کارش عالیه و برخی دیگر زحمت قطع و شکستن درختان را کشیده‌اند و زغال مرغوبی درست کرده‌اند.


 هنگامی که قصد سفر با چند خانواده دیگر را دارید، به جای راه انداختن کاروان، با هم مهربون باشید جاهای خالی را پر کنید و خودروی مازاد بر نیاز را وارد جاده نکنید.


قول بدید امسال دیگر از کیسه‌های پلاستیکی استفاده نکنید و اگر به دستتان رسید، آن‌قدر از آن استفاده نکنید تا از رو برود. برای خرید از بقالی، خرید تره‌بار، حمل و نقل وسایل و... از کیسه‌های بادوام و پارچه‌ای استفاده کنید.


 برای تمیز ماندن خودرو، روزنامه باطله کف آن پهن کنید و یا دمپایی دم دست داشته باشید که اگر کفش‌هایتان گلی شد، تعویض کنید و بعدا سر فرصت کفش‌ها را بشویید.

#طنز

#محیط_زیست

#وقایع_تهرانیه

منبع ویژه‌نامه نوروزی وقایع‌تهرانیه

نوروز۹۵ فرخنده

سلام

نوروز باستانی فرخنده باد. 


از پارسال سفری را به استان بوشهر شروع کردم و دو روزه که در روستای #سهموشمالی میهمان دهیار جوان و با سواد این روستا هستم. آقای جاسم صفری که روحیه و تفکر محیط زیستی داره و این خیلی مهمه.


اما من هم به نوبه خودم امسال را سال #تفکرمحیط_زیستی و #تغییرفردی نام گذاری می کنم.


الان جاسم کشتکار اینجاست و گفت: تغییر از خودمون شروع میشه


امروز لب ساحل بندر عسلویه مسافرانی را دیدم که همونجا چادر زده بودن و یه پنجره رو به دریا باز کرده بودن و هر آشغالی داشتن مینداختن تو خلیج فارس.


خدا وکیلی این کارو نکنید...


راستی میگم امروز صبح که سال تحویل شد من خواب بودم، یعنی تا آخر سال همینطوری خوابالو می مونم؟


#احسان_میرزائی 

یکشنبه - ۱ - #فروردین - ۱۳۹۵ 

ساعت: ۱۹:۳۸