آفرودر های ناشی و تخریب مرنجاب


غرش موتورهای پر قدرت و چرخش لاستیک‌های پهن خودروهای دو دیفرانسیل آرامش و اکوسیستم کویر مرنجاب را با خطر نابودی مواجه کرده است.
به گزارش پایگاه خبری گُلوَنی،احسان میرزائی:  فصل آفرود یا بیراهه‌نوردی در کویر آغاز شده است. در حالی که رانندگی در کویر هیچ محدودیتی ندارد. برخی از راننده‌های باتجربه و آگاه، نمایش حیرت‌انگیزی از رانندگی در رمل‌ها اجرا می‌کنند. از جمله حرکاتی که راننده‌های باتجربه انجام می‌دهند عبور عرضی روی دیواره‌ی رمل، پرش و فرود از رمل‌های مرتفع و… که نیاز به مهارت و خودروی مناسب دارد. همین طور آفرودرهای باتجربه هنگام تردد کاروانی در دشت‌ها و بیابان‌ها فقط از رد چرخ‌های سرگروه حرکت می‌کنند تا حداقل آسیب به خاک و پوشش گیاهی وارد شود.
اما برخی از راننده‌ها هیچ اطلاعاتی از اصول اولیه آفرود و طبیعت‌گردی ندارند. آنها تصور می‌کنند صرف داشتن یک خودروی دو دفرانسیل، هر کاری که دل‌شان خواست می‌توانند انجام دهند و هر جایی بروند! در حالی که حتی از توان خودروی خود خبر ندارند و  باعث خسارت جانی و مالی می‌شوند.
راننده‌های ناشی که توهم طبیعت‌گردی دارند و بدون شناخت خطرات بالقوه طبیعی جان خود را از دست می‌دهند.اما تخریب محیط زیست و رها کردن انواع پسماند توسط دودف‌سواران مهم‌ترین آسیبی است که جبران آن سخت است.
پوشش گیاهی مرنجاب، در محدوده‌ای صرفا نوار باریکی بین رمل‌ها و دریاچه نمک است. گیاهان به نوعی رمل‌ها را محاصره کرده و جلوی پیشروی رمل‌ها را به سمت دشت و دریاچه نمک می‌گیرد.
اگر روند رانندگی غیرمسئولانه و غیر اصولی در کویر مرنجاب ادامه داشته باشد در آینده نزدیک شاهد فاجعه محیط زیستی خواهیم بود.
پایان پیام

منبع: http://golvani.com/1394/07/05/golvani-5537

رویداد های محیط زیستی تابستان

پایگاه خبری گُلوَنی، احسان میرزائی: بیشتر توان سازمان حفاظت محیط زیست صرف پیشگیری، مقابله و دستگیری متخلفان و کشتارچیان می‌شود!

به بهانه پایان فصل تابستان آمار اخبار منتشر شده در حوزه محیط زیست به تفکیک نوع خبر در پایگاه خبری دیده‌بان محیط زیست و حیات وحش ایران ارائه می‌شود. این آمار صرفا با بررسی تیتر اخبار گردآوری شده است.

بالا‌ترین آمار مربوط به دست‌کم ۵۰ خبر قضایی، چون کشتار حیات وحش، کشف لاشه، دستگیری، حکم پرداخت جریمه و مراحل اعمال قانون و… است.

اخبار تلفات محیط زیستی با ۲۹ خبر و گزارش در رده دوم قرار دارد. اخباری چون برخورد خودرو و قطار با حیوانات وحشی و یا شیوع بیماری طاعون در مناطق حفاظت شده و…

انتشار تصاویر ثبت شده از حیات وحش توسط محیط بانان و… با ۲۴ گزارش تصویری در رده سوم قرار دارد.


و به ترتیب:

۱۴خبر از مجلس و نمایندگان در رابطه با محیط زیست منتشر شده است.

۱۰ خبر در رابطه با خشکیدگی رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و تالاب‌ها منتشر شده است.

۱۰ خبر از نجات حیات‌وحش و یک خبر‌‌ رهاسازی منتشر شده است.

۱۰خبر در رابطه با فعالیت‌ها و اقدامات رئیس سازمان حفاظت محیط زیست منتشر شده است.

۹ خبر از آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مناطق حفاظت شده منتشر شده است.

۷ خبر از درگیری کشتارچیان متخلف با محیط‌بانان منتشر شده است.

۶ خبر از دولت و ۶ خبر از سازمان حفاظت محیط زیست منتشر شده است.

۶ خبر از تخریب جنگل‌ها و عرصه‌های مختلف طبیعی منتشر شده است.

۴ خبر از حمله حیوانات به افراد و یا دام‌های اهلی منتشر شده است.

۳ خبر در رابطه با آلودگی هوا و ۲ خبر در رابطه با باغ وحش‌های غیر قانونی منتشر شده است.


پایان پیام


گزارش‌گر: احسان میرزائی 

منبع:

http://golvani.com/1394/06/31/golvani-5357