پیام فرزند جانباز اعصاب و روان

حضور جانبازان اعصاب و روان در تلویزیون (برنامه خندوانه) پس از سی و پنج سال.

یعنی سی و پنج سال است که جانبازان اعصاب و روان هیچ جایگاهی در رسانه ملی نداشتن. 

جامعه اطلاع و آگاهی کافی در مورد جانبازان اعصاب و روان و مسائلی که خانواده های شان با آن دست و پنجه نرم می کنند ندارند. 

طی سی و پنج سال شهدا پلکان ترقی خیلی از آقایان، آقا زاده ها و مسئولین بودند، اما هیچکس از جانبازان اعصاب و روان خانواده های ایشان حالی نپرسید!

خانواده ها و خود جانبازان اعصاب و روان سی و پنج سال با انواع مسائل در زندگی خصوصی و در جامعه دست و پنجه نرم کردند و هیچگاه هیچکس درک نکرد که چرا خانواده های جانبازان اعصاب و روان متفاوت هستند. 

جانبازان اعصاب و روان و خانواده هایشان به خاطر نبود اطلاع و آگاهی کافی در جامعه سی و پنج سال در انزوا زندگی کردند، سی پنج سال سکوت کردند، سی و پنج سال از ترس برداشت های غلط و قضاوت های نا روا جرات نکردند با کسی درد و دل کنند. 

همسران جانبازان اعصاب و روان سی و پنج سال خون دل خوردند. 

فرزندان جانبازان اعصاب و روان سال ها با انواع کمبود ها و کاستی ها در زندگی و جامعه دست و پنجه نرم کردند. 

بیشتر جانبازان اعصاب و روان طبق قانون درصد بندی زیر ۲۵% جانبازی دارند و نه خودشان و نه خانواده های شان از امتیازی چون معافیت سربازی، بورسیه دانشگاه، استخدام رسمی در ارگان های دولتی و بسیاری از تسهیلات دیگر برخوردار نیستند. 

اصلا سلامتی را، خنده را، آرامش را، خواب راحت شب تا صبح را، عشق ورزیدن را و تمام آنچه که بر اثر مجروحیت از دست رفته را به جانبازان اعصاب و روان بازگردانند، امتیاز ها را هم بگذارند کنار اختلاس ها...

امید که دعوت از جانبازان اعصاب و روان در برنامه تلویزیونی خندوانه سرآغازی برای بهبود شرایط زندگی ایشان و خانواده هایشان باشد. 

#احسان_میرزائی  www.ofmedia.ir 

#سه_شنبه - ۳۱ - #شهریور - ۱۳۹۴ 

ساعت ۰۰:۲۸ بامداد

بحران آب تهدید جدی صلح جهانی

پایگاه خبری گُلوَنی‌، احسان میرزائی: ۲۱ سپتامبر روز جهانی صلح است و این روز ها بحران آب، صلح جهانی را به طور جدی تهدید می‌کند. اما برای حفظ اندک آب باقی مانده باید در شیوه آبیاری در بخش کشاورزی و جانمایی صنایع تجدید نظری اساسی و جدی شود. همین طور در بخش بازیافت آب خاکستری، مطالعه و سرمایه‌گذاری شود.
بدون شک محیط زیست ارتباط معنا‌داری با صلح دارد. هر چه محیط زیست سالم و پاک باشد، جوامع از صلح، آرامش و آسایش بیشتری برخوردار هستند.
این روز ها در کنار جنگ و خشونت عواملی چون: بی‌کاری، نبود امنیت، بهره‌مندی نبودن از خوراک کافی و سالم، توزیع نشدن عادلانه ثروت و… صلح را در گوشه و کنار جهان به خطر انداخته است.
اما مهم‌ترین تهدید برای صلح، رفتار انسان با زمین است، که در نهایت به انواع بحران‌های محیط زیستی ختم می‌شود. مانند رفتار متناقض برخی از پدران و مادرانی که شبانه‌روز برای امنیت، آرامش و رفاه کودک خود تلاش می‌کنند اما بدون توجه به اصول سبک زندگی سبز، هر روز برای رسیدن به خواسته‌های خود بخشی از محیط زیست را قربانی می‌کنند!
خشک‌سالی، برداشت بی‌حساب از ذخیره آب زیر زمینی، خشک شدن دریاچه‌ها، چشمه‌ها و برکه‌ها هشداری جدی است؛ و این روزها بحران آب صلح جهانی را به خطر انداخته است. برای حفظ اندک آب باقی مانده باید در شیوه آبیاری در بخش کشاورزی و جانمایی صنایع تجدید نظری اساسی و جدی و اقدامی سریع شود. همین طور در بخش بازیافت آب خاکستری، مطالعه و سرمایه‌گذاری شود.

پایان پیام
منبع:
http://golvani.com/1394/06/30/golvani-5329

طغیان اطلاع رسانی سازمان هواشناسی

باز باران با ترانه با تلفات فراوان ...

حالا که مسئولین چند روز قبل از وقوع بحران از پیش‌بینی وضعیت هوا با خبر می‌شوند بهتر است پیش‌گیری را در اولویت کاری قرار دهند؛ انصافا سازمان هواشناسی دیگر نمی‌تواند جلوی بارش‌های سیل‌آسا، رانش زمین، ریزش کوه و آبگرفتگی خیابان‌ها را بگیرد!


به گزارش پایگاه خبری گُلوَنی، احسان میرزائی: اینبار پیش‌بینی‌ها درست از آب در آمد. سازمان هواشناسی در اخطاریه شماره ۳۰ چهارشنبه ۲۵ شهریور و پیرو آن در اخطاریه شماره ۳۱ جمعه ۲۷ شهریور خطاب به شهروندان، دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های مربوطه اعلام کرد: «…با توجه به ادامه فعالیت سامانه بارشی، طی امروز و فردا تداوم ناپایداری‌های همرفتی به شکل رشد ابرهای جوششی و بارش شدید باران گاهی همراه با رعد و برق و وزش باد شدید موقتی در مناطقی از نیمه شمالی کشور به ویژه سواحل دریای خزر، دامنه‌های البرز و شمال شرق کشور پیش‌بینی می‌شود که می‌تواند منجر به احتمال آب گرفتگی معابر عمومی در شهرها، سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌های محلی…»


هرچند سازمان هواشناسی در آخرین روزهای تیر ماه سال جاری، قبل و بعد از سیل ۲۸تیر، فقط دو اطلاعیه پیش‌بینی وضع هوای دریایی منتشر کرده بود، اما این روز ها در پرتال خود irimo.ir برای اطلاع‌رسانی وضعیت هوا از تمام توان خود استفاده می‌کند:

اخطار‌های رسمی پیش‌بینی وضع هوا که به ۳۸ دستگاه، سازمان و ارگان رونوشت می‌شود.

معرفی نرم‌افزار هواشناسی برای تلفن همراه.

سامانه پیامکی ۲۰۱۳۴ که با ارسال نام شهر یا پیش شماره شهر وضعیت آب و هوا را برای شهروندان ارسال می‌کند.

سامانه تلفن گویا با شمار ۱۳۴ که در اغلب مراکز استان‌ها فعال شده است.

کادر نمایشگر آنلاین ، کادر پیش‌بینی وضع هوا و کادر اخبار و ریدادها در صفحه اول پرتال سازمان هواشناسی.

و سامانه گرافیکی هوانما که در ترمینال‌های مسافربری اعم از فرودگاهی، راه‌آهن و ترمینال‌های بین‌شهری راه اندازی شده.

حال که مسئولین چند روز قبل از وقوع بحران از پیش‌بینی وضعیت هوا با خبر می‌شوند بهتر است پیش‌گیری را در اولویت کاری قرار دهند؛ انصاف سازمان هواشناسی دیگر نمی‌تواند جلوی بارش‌های سیل‌آسا، رانش زمین، ریزش کوه و آبگرفتگی خیابان‌ها را بگیرد!


البته امید است شهروندان در کنار گفت‌و‌گوهای مهم خود در شبکه‌های ارتباطی و اجتماعی، نیم‌نگاهی به پیش‌بینی وضعیت داشته باشند و جان خود را سر راه سیل و طغیان رودخانه قرار ندهند.


پایان پیام


منبع:

http://golvani.com/1394/06/29/golvani-5260

موش های زنده خوار

کشتار گربه‌های شهری از جمله اخباری است که حتی از طریق پایگاه‌های خبری محیط زیست هم منتشر نمی‌شود. نمونه‌اش مردی که چند روز پیش با تفنگ بادی وسط پیشانی گربه‌ای را نشانه رفت و باعث جراحت جدی آن شد. گربه مذکور علی‌رغم پیگیری و درمان‌های ممکن از سوی حامیان حیوانات در شهر اراک، به دلیل شکستگی جمجه و ورود ساچمه به مغز، پس از مدتی مُرد. اما گربه‌کشی تا کی ادامه خواهد داشت؟


به گزارش پایگاه خبری گُلوَنی، احسان میرزائی:  برخی افراد در طول هفته برای غذا‌رسانی و نوازش گربه‌ها به پارک‌ها می‌روند؛ در طرف دیگر برخی شهروندان دچار فوبیای گربه بوده و خواستار حذف این حیوان از سطح شهر هستند. این تناقض باعث شده در خلاء هرگونه قانون کنترلی و حمایتی، راه حل‌های بی‌رحمانه و دور از انتظاری برای کنترل جمعیت گربه‌ها اتخاذ شود. نمونه‌اش ماجرای جایزه ۷هزار تومانی برای گرفتن گربه‌ها در خوابگاه فاطمی و چمران دانشگاه تهران بود که اخبار آن در اردیبهشت ماه ۸۹ منتشر شد.

در هر صورت گربه‌ها با گرفتن موش خدمت بزرگی به جامعه بشری کرده‌اند و امروزه با خوردن باقی مانده‌ی غذای شهروندان به حفظ پاکیزگی شهرها کمک شایانی می‌کنند. پس شایسته است به منظور حفظ تعادل و پایداری جمعیت گربه‌های شهری راه حلی مناسب ارائه شود؛ اگر گربه‌ها را حذف کنیم، موش‌های صحرایی (رات) که بر عکس گربه‌ها کاملا وحشی هستند، روی کار می‌آیند. به گفته‌ی محمد حقانی، رییس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران:رات ‌ها واقعا زنده‌خوارند.

پایان پیام

ایران سرزمین خرس ها

امروزه به لطف بستر رایگان شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی در فضای مجازی، اخبار و اطلاعات به سرعت از شهری به شهر دیگر و از کشوری به کشور دیگر منتقل می‌شود، حتی دلال‌های بازار ارز هم گروه تلگرامی دارند و گاهی دور کاری می‌کنند!


به گزارش پایگاه خبری گُلوَنی، احسان میرزائی: اخبار محیط زیستی نیز از جمله محتوای انتشار یافته در فضای مجازی است؛ گاهی این اخبار همان عکس و فیلم یادگاری است که کشتارچیان بعد از کشتار حیوانات منتشر می‌کنند؛ البته همین سرنخ‌ها باعث شناسایی و دستگیری آنها می‌شود.

انتشار فیلم کشتار و شکنجه خرس مادر و دو توله‌اش  در سمیرم (۱۳۹۰) توسط کشتارچیان باعث برانگیختن افکار عمومی و واکنش نسبت به نقض حقوق حیوانات شد؛ به همین دلیل ۲۰ شهریور روز ملی مبارزه با خشونت علیه حیوانات نام‌گذاری شده است.

اما هنوز صدای ضجه‌های توله خرس در حالی که خود را به سمت جسم بی‌جان مادر می‌کشید در گوش ما طنین‌انداز است. این روایت روزهایی است که ‌‌کشتارچیان همچنان خرس‌ها را به قتل می‌رسانند و از سوی دیگر برخی شهروندان هنوز نمی‌دانند که: ایران زیستگاه خرس است.


http://golvani.com/1394/06/21/golvani-4943

خشکیدگی دریاچه ارومیه

چطور  دریاچه ارومیه را از خشکیدگی نجات دهیم؟


چندین بالن مجهز به رطوبت گیر به جو فرستاده و با جذب رطوبت دریاچه ارومیه را از خشکیدگی نجات دهیم.

هوا کش های بزرگ در مرز ها نصب کرده، ابرها را به سمت بالن ها کشیده و دریاچه ارومیه را از خشکیدگی نجات دهیم.

با چند لنج یا بالگرد از قطب شمال کوه های شناور یخ را آورده و دریاچه ارومیه را از خشکیدگی نجات دهیم.

شلنگ خروجی اسپیلت ها را در رودخانه های منتهی به دریاچه قرار داده و دریاچه ارومیه را از خشکیدگی نجات دهیم.

برای چهل هزار و پانصد و هشتاد حلقه چاه غیر مجاز اطراف دریاچه مجوز بهره‌برداری صادر کرده و دریاچه ارومیه را از خشکیدگی نجات دهیم. 

از مسیر های میدان فلسطین، خیابان انقلاب، میدان آزادی؛ میدان امام حسین، خیابان انقلاب، میدان آزادی؛ خیابان جردن، خیابان ایران زمین، بلوار کاج حرکت کرده و دریاچه ارومیه را از خشکیدگی نجات دهیم.


#احسان_میرزائی

#پنجشنبه - ۱۹ - #شهریور - ۱۳۹۴ 

ساعت ۹:۵۵


#ایران #محیط_زیست #آب #خاک #زمین #جنگل #درخت #خشکسالی #دریاچه #ارومیه #خشکیدگی #نجات_ارومیه

کشتار گذر موته


حیوانات پناهگاه حیات‌وحش موته بین چرخ خودرو‌ها و آسفالت داغ جاده میان‌گذر تکه تکه می‌شوند و هیچکس به فریادشان نمی‌رسد!

به گزارش پایگاه خبری گُلوَنی، احسان میرزائی: جاده‌ای که از میان پناهگاهی که بهترین زیستگاه آهوی کشور است می‌گذرد، فقط محور تهران – اصفهان را به شهر گلپایگان متصل می‌کند. میان‌گذر موته در امتداد جاده ترانزیتی مهمی نیست. این جاده تا سی سال پیش تنها یک راه شوسه برای دسترسی اهالی روستای موته بود و بعدا جاده آسفالت شد.

پناهگاه حیات‌وحش موته با مساحت ۲۰۴هزار و ۳۵۰ هکتار در شمال استان اصفهان یکی از غنی‌ترین زیستگاه به لحاظ تنوع زیستی و تراکم حیات‌‌وحش شاخص در کشور به شمار می‌رود، تا کنون ۱۴۲ گونه مهره‌ دار شامل: ۲۵ گونه پستاندار، ۸۸ گونه پرنده، ۲۵ گونه خزنده، یک‌ گونه دوزیست و سه‌ گونه ماهی در این منطقه شناسایی شده است. هرچند این پناهگاه ارزش بالایی دارد اما مسئولین در سال جاری تصمیم گرفتند جاده را به دلیل تصادف زیاد و خطر آفرینی دوبانده کنند!

تمام این تغییرات در حالی انجام می شود که شهر گلپایگان برای دسترسی به شهر های مجاور مسیر های مطمئن و مناسبی دارد.


پایان پیام

منبع پایگاه خبری گلونی: http://golvani.com/1394/06/19/golvani-4866

از تروفه تا کرکس


به گزارش پایگاه خبری گُلوَنی ـ احسان میرزائی:  والتر پالمر دندانپزشک آمریکایی و کشتارچیِ شیر زیمباوه، که چندی پیش در قالب شکار تروفه‌ سیسیل را کشته بود پس از شش هفته به آسوشیتدپرس گفت: «اگر می‌دانستم این شیر اسمی دارد و برای کشورشان مهم بود قطعا آن را شکار نمی‌کردم. هیچکس در گروه شکار اسم این شیر را نمی‌دانست.» پالمر ابتدا سیسیل را با تیر و کمان شکار کرده است؛ اما شیر زخمی را حدود ۴۰ ساعت بعد پیدا کرده و با تفنگ می‌کشد. پس از کشته شدن سیسیل، طرفداران حیوانات در سراسر جهان اعتراض کرده و برخی در خیابانی که مطب پالمر در آن است تظاهرات می‌کنند. والتر پالمر که تا الان حیوانات زیادی را شکار کرده، هزاران پوند به دلیل شکار غیرقانونی جریمه شده است.


اما شکار تروفه چیست؟  شکاری که از قبل شناسایی شده و معمولان حیوان مورد نظر از لحاظ سن و جثه، در گروه خود از بقیه بزرگتر است.

اسماعیل کهرم در آخرین یادداشت خود در این رابطه می گوید: «تروفه نماد پیروزی در جنگ و یا شکار است. در شکار، شاخ‌های حیوان، پوست، دندان و… را به عنوان نماد و یا یادگار آن شکار موفق به دیوار و یا بالای شومینه نصب می‌کنند.

وی معتقد است می‌توان به نحو عملی و کنترل شده از شکار تروفه بهره‌برداری و از منافع آن به نفع منطقه و محیط بانان استفاده کرد. زیرا بالاخره پیری و مرگ به سراغ این جانوران با شکوه می‌رود و بهتر است از آنها به نفع محیط زیست بهره جست.

در ماه‌های گذشته بحث شکار تروفه در گروه‌های محیط زیستی مجازی داغ بوده و البته در میان دوستداران و فعالان محیط زیست مخالفان بسیاری دارد؛ اما آنچه نباید فراموش کرد وجود چرخه‌ی حیات و وابستگی تمام موجودات به یکدیگر است.  هر گونه دست‌درازی و تغییر در طبیعت از سوی ما، حتی اگر قانونی و حساب شده باشد باز هم تبعات خاص خود را خواهد داشت.

یادی کنیم از کرکس‌ها، این پرندگان تیز بین و بلند پرواز که اولین شنبه ماه سپتامبر روز جهانی آنها بود و هیچکس نامی از آنها نبرد؛ کرکس‌هایی که خوراکشان لاشه حیوانات وحشی است؛ همان جانوران پیر و با شکوهی که می‌توان از آن کسب در آمد کرد!


پایان پیام

منبع پایگاه خبری گلونی: http://golvani.com/1394/06/17/golvani-4783

گزارش محیط زیستی

قوچ لارستانی کیلویی چند؟

کشتارچیان همچنان در مناطق حفاظت شده و پناهگاه‌های حیات وحش به بهانه‌های مختلف حیوانات را می‌کشند؛ از کشتار بی‌رحمانه توله خرس قهوه‌ای گرفته تا کشتار دو راس از کوچک‌ترین نژاد گوسفند وحشی در جهان!


کوهنوردان بهبهانی، در ارتفاعات قلعه‌تل شهرستان ایذه در خوزستان با لاشه‌ی یک توله خرس قهوه‌ای مواجه شدند، گویا این توله خرس هم دچار سرنوشت کرگدن‌های آفریقایی شده یعنی قربانی عقایدِ خرافیِ برخی افراد که در قرن ۲۱ به جای مراجعه به پزشک، همانند سرخپوست‌ها دست به دامن مادر طبیعت می شوند.


اما کشتارچیان قوچ و میش لارستانی‌ در منطقه حفاظت شده هرمود لارستان بخوانید. آنها پس از دستگیری و طی مراحل اولیه قضائی به پرداخت ۲۰میلیون تومان جریمه محکوم شدند، در حالی که امروز گوشت مخلوط گوسفندی در مرکز تهران کیلویی ۲۷هزار و پانصد تومان است و حتی اگر کشتارچیان برای مصرف خود اقدام به شکار کرده‌اند، حالا باید چندصد برابر قیمت یک کیلو گوشت گوسفندی را بپردازند. دو میش وحشی شکار شده، از گونه‌های ارزشمند و نادر قوچ و میش لارستانی‌ یا قوچ مینیاتوری‌اند که تنها زیستگاه آنها فقط در این منطقه از جهان است.


در طرف دیگر طاعون نشخوارکنندگان کوچک در مناطق حفاظت شده هفتادقله اراک و خرمنه‌سر طارم در زنجان، کل و بز و قوچ و میش زیادی را تلف کرده.


آمار غیررسمی در هفتاد قله اراک نزدیک به ۶۰۰ راس تلفات و در خرمنه‌سر طارم طبق اخبار ۴۱ راس بوده است.


برخی دوستداران محیط زیست معتقد هستند که با توجه به شرایط خشکسالی و گرمای هوا، قبل از شیوع بیماری طاعون در دیگر مناطق حفاظت شده بهتر است اقدامات پیشگیرانه انجام شود.


پایان پیام


گزارشگر: احسان میرزائی

منبع: http://golvani.com/1394/06/16/golvani-4696


روز جهانی کرکس

 

چنین گفت پیش زغن کرکسی                                 که نبود ز من دوربین‌تر کسی

زغن گفت از این در نشاید گذشت                        بیا تا چه بینی بر اطراف دشت

شنیدم که مقدار یک روزه راه                                 بکرد از بلندی به پستی نگاه

چنین گفت دیدم گرت باورست                              که یک دانه گندم به هامون برست

زغن را نماند از تعجب شکیب                                   ز بالا نهادند سر در نشیب

چو کرکس بر دانه آمد فراز                                       گره شد بر او پای بندی دراز

ندانست ازان دانه بر خوردنش                              که دهر افگند دام در گردنش

نه آبستن در بود هر صدف                                      نه هر بار شاطر زند بر هدف

زغن گفت ازان دانه دیدن چه سود                      چو بینایی دام خصمت نبود؟

شنیدم که می‌گفت و گردن به بند                        نباشد حذر با قدر سودمند

اجل چون به خونش برآورد دست                          قضا چشم باریک بینش ببست

در آبی که پیدا نگردد کنار                                         غرور شناور نیاید به کار

منبع: سعدی » بوستان » باب پنجم در رضا

http://ganjoor.net/saadi/boostan/bab5/sh10/