مطلب اخیر من در سروش هفتگی

محیط زیست نقش اول رادیو وتلویزیون

سروش هفتگی، شماره   ۱۶۲۲، احسان میرزائی:

هشتم مرداد از سوی کارگروه مشترک رادیو و تلویزیون، سازمان جنگل ها و مراتع و سازمان محیط زیست به عنوان (روز جنگل، رمز حیات) نامگذاری شد، و توافق گردید که سازمان جنگل ها محتوای محیط زیستی خود را در اختیار رادیو و تلویزیون قرار دهد تا به صورت رایگان در طول روز پخش شود.

ادامه مطلب را می توانید در پایگاه خبری گلونی مطالعه کنید:

http://golvani.com/1394/05/17/golvani-2950

مراقب سارقان ترافیکی باشید

سرقت موتور سوار ها در ترافیک اتوبان همت


به نقل از شاهد عینی که خواست این مطلب را در وبلاگم منتشر کنم: دیروز (چهارشنبه ۱۴مرداد۱۳۹۴) در اتوبان همت (غرب به شرق) می  رفتم، دو تا موتور از کنارم رد شد، همش اینور و آنور را نگاه می کردند! کمی جلوتر بین مدرس و حقانی ترافیک سنگین شد و خودرو ها همه توقف کامل کرده بودند. دو تا جوانی که پشت نشسته بودن سریع پیاده شدن و دویدن سمت خودرو هایی که شیشه هاشون پایین بود و هر چی تونستن دزدیدن، دست کم از ۵ خودرو سرقت کردند. هم دست هاشونم که روی موتور بودن دور زدن و تا سرقت تمام شد بر خلاف مسیر فرار کردند.

مشخصات سارقین: ۴نفر، دو تا موتور هوندا، پوست آفتاب سوخته و یکی از آن ها حدودا ۲۰ ساله که سمت چپ صورت اش رد بخیه از گوش تا روی گونه و زیر چشم اش دیده می شد.

استفاده سیاسی از معضل محیط زیست ممنوع

احزاب و افراد  نباید معضل محیط زیست را دست مایه  رسیدن به مقاصد سیاسی خود قرار دهند؛ معضلی که نشانه واقعیتی انکار ناپذیر از رفتار ناملایم ما با محیط زیست است و بهره برداری سیاسی از آن نه به نفع کشور است (البته اگر سیاسیون به فکر توسعه و آبادانی کشور هستند) و نه به نفع شهروندان (که همیشه سنگ زیرین آسیاب بوده اند). ادامه جریان پرخاشگری های سیاسی به بهانه محیط زیست باعث تسریع روند بیابانی شدن ایران می شود.

اما فعالان و دوستداران محیط زیست باید هوشیار باشند تا در جریان سازی ها گرفتار نشوند.

انتقاد رئیس انجمن جهانی ارتباطات از ایران!

احسان میرزائی - شهروندخبرنگار - ارتباطات و محیط زیست: گزارش صد و هشتاد و یکمین نشست تخصصی انجمن روابط عمومی ایران

نقد پروفسور یحیی کمالی پور بعد از ورود به ایران چه بود؟

در این چند روز (پس از ورود به ایران) با تلفن هوشمندی که همه شما دارید و من هم یکی دارم، عکس هایی گرفتم که شاید شما هر روز ار کنار آن رد می شوید اما توجهی به آن نمی کنید. من به ۵۶ کشور جهان سفر کردم، دنیا گشتن به از دنیا خوردن است.

با توجه به توافقی که انجام شده و من آن را به فال نیک می گیرم و امیدوارم و در ها و پنجره ها باز شود و... نقش روابط عمومی هابیشتر خواهد بود.

یکی از معضلات بزرگ ما توالت های عمومی است که از فرودگاه شروع شده و ادامه پیدا می کند؛ توالت های فرودگاه بین المللی در پایین ترین سطح قرار دارد.

من خجالت می کشم، حتی در کشور کوچک عمان که دانشکده ارتباطات راه اندازی کردیم وضع و سامان بهتری دارد.

توجه به اماکن عمومی، یک کار روابط عمومی است. واقعا افتضاح است، در سراسر کشور، با توجه به هجومی که گردشگران خواهند داشت، مخصوصا امریکایی ها که خیلی علاقه دارند به ایران بیایند.اخیرا دو مستند خوب تهیه شده و در تلویزیون های امریکا پخش شد.

دوستان عزیز خود را آماده بستر سازی کنید، سعی کنید چهره خوبی از خودمان نشان بدیم.

محیط زیست؛ واقعا ما به آن بی توجه هستیم...عکس های زیادی گرفتم از آشغال، بطری، پلاستیک در آب، جالب اینه که محل آشغال (مخزن پسماند) هست اما توی آن چیز کمی پیدا میشه و دورش پر از آشغال است.

ما باید از محیط زیست حفاظت کنیم، برای آیندگان.


بخشی از سخنرانی پروفسور یحیی کمالی پور رئیس انجمن جهانی ارتباطات در نشست تخصصی۱۸۱ انجمن روابط عمومی ایران، جهارشنبه ساعت۱۶ در خانه هنرمندان-تهران


با پروفسور کمالی پور آشنا شویم:


زندگینامه: یحیی کمالی‌ پور (۱۳۲۶-)


ارتباطات > ارتباطات بین‌الملل - همشهری آنلاین:

یحیی کمالی‌ پور در سال ۱۳۲۶ در شهرستان راور از استان کرمان به دنیا آمد

وی دارای لیسانس روابط عمومی از دانشگاه ایالتی مینوسوتا، فوق لیسانس رسانه‌های جمعی، رادیو، تلویزیون و فیلم از دانشگاه ویسکانسین و دکترای این رشته از دانشگاه میسوری آمریکا می‌باشد.


وی از سال 1986 (1365) تاکنون در دانشگاه پوردو در آمریکا دارای کرسی استادی و از سال 1979  رئیس واحد ارتباطات و هنرهای خلاق این دانشگاه است.


پروفسور کمالی‌پور با 10 اثر بر جسته جهانی در رشته ارتباطات و بیش از 25 سال تدریس در دانشگاه‌های آمریکا یکی از دانشمندان شناخته شده ایرانی این رشته در سطح جهان است.


وی  رئیس دپارتمان ارتباطات و هنرهای خلاقه دانشگاه پوردو ایالت ایندیانای آمریکا و سردبیر Global Media Journal است.


دکتر یحیی کمالی‌پور، اندیشمند بنام بین‌المللی، پروفسور رشته ارتباطات جمعی و رئیس دپارتمان ارتباطات و هنرهای خلاق و مدیر مرکز مطالعات جهانی در دانشگاه پوردو در ایالت ایندیانای آمریکا می‌باشد. حوزه تحقیقاتی استاد کمالی‌پور شامل جهانی سازی، تاثیر رسانه‌ای، ارتباطات بین‌الملل و تکنولوژی‌های ارتباطات جدید است.


  رسانه‌های ارتباطی و آزادی در عصر دیجیتال


  -آینده روزنامه‌نگاری   -جنگ،رسانه و تبلیغات      -حق ارتباط


  نشست تخصصی با پروفسورکمالی‌پور در همشهری‌آنلاین

پروفسور کمالی پور، بنیانگذار و سر دبیر شبکه روبه رشد نشریه رسانه‌های جهانی است که در آفریقا، آمریکا، کانادا، کشورهای عربی، استرالیا، چین، هند، مدیترانه، لهستان، اسپانیا و ترکیه چاپ می‌شود.


پروفسور یحیی کمالی پور  در سال 1996 برنده جایزه کتاب سال از طرف انجمن جهانی ارتباطات، بخش بین‌المللی و میان فرهنگی شده است.


وی سخنرانی‌هایی در کشورهای مصر، کانادا، چین، هند، ایران، کنیا، عمان، مکزیک، اسلوانی و ایالات متحده داشته و در دانشگاه‌های اوهایو، ایلینویز، میسوری، ایندیانا، ایران و آکسفورد (انگلستان) به تدریس پرداخته و علاوه بر حضور در مصاحبه‌ها در رسانه‌های جمعی بی‌شمار از جمله بی.بی.سی، رویترز، ای.بی.سی، وی.ا.ای،‌‌ ان.پی.آر، تلویزیون نیل، تلویزیون ترکیه، تلویزیون ایران، دیترویت پرس، فیلادلفیا اینکوایرر، پیتزبرگ تریبون،‌ تایمز و پست تریبون مصاحبه کرده است.

روز جنگل، رمز حیات

احسان میرزائی - شهروندخبرنگار - ارتباطات و محیط زیست: پیام محیط زیستی، چگونه از جنگل ها و مراتع حفاظت کنیم؟

...اصلی ترین کاری که انجام میدیم: حمایت از طرح تنفس یا استراحت ۱۰ ساله جنگل ها است، این طرح به همت دکتر مهدی کلاهی بعد از ده سال خاک خوردن دوباره مطرح شده و در دانشگاه تهران و سازمان حفاظت محیط زیست پیگیری می شود. فکر کنید اگر همون ۱۰ سال پیش این طرح اجرا شده بود الان جنگل های ما چه شکلی بودن!



دوستان سلام

همه خوب میدونیم که فرصت کمی باقی مونده، محیط زیست مانند بیمه ماشین نیست که هر سال ببریم تمدید کنیم یا مانند فوتبال نیست که بگیم در وقت اضافه جبران می کنیم و گل طلایی را می زنیم.

محیط زیست رنجور ما نیاز به اقدام فوری داره، نه که یه سوپرمن بیاد نجاتش بده، نه؛ محیط زیست نیاز به تغییر رفتار و تغییر افکار فوری ما داره.

ما باید عادت ها اشتباهی که در طول چندین سال کسب کردیم را یک شبه تغییر بدیم، مجبوریم این کار را انجام بدیم؛ چشم و هم چشمی، مصرف گرایی، بی توجهی، بی تفاوتی، بی مسئولیتی و... همه از رفتار هاییه که در وجود شما است و باید اونو تغییر بدی.

نیاز نیست جایی ثبت نام کنی، نیاز نیست سندی امضاء کنی، نیاز نیست دست رو کتاب مقدس بگذاری، فقط کافیه خودت و وجدانت سر یک میز بنشینید و برای حفاظت از محیط زیست به تفاهم برسید.

امروز را به به عنوان روز جنگل، رمز حیات نام گذاری کردن، از امروز باید برای حفاظت از جنگل ها و مراتع بیشتر تلاش کنیم؛ اما چه کار هایی می تونی انجام بدی؟

اصلی ترین کاری که انجام میدیم: حمایت از طرح تنفس یا استراحت ۱۰ ساله جنگل ها است، این طرح به همت دکتر مهدی کلاهی بعد از ده سال خاک خوردن دوباره مطرح شده و در دانشگاه تهران و سازمان حفاظت محیط زیست پیگیری می شود. فکر کنید اگر همون ۱۰ سال پیش این طرح اجرا شده بود الان جنگل های ما چه شکلی بودن!


۱.به خاطر چند سیخ کباب و جوجه جنگل و مرتع را به آتش نکشم، وحی منزل نیست که حتما حتما تو طبیعت کباب بخوریم!

۲. بعد از حضور و استفاده از فضای جنگل و مراتع زباله ها خودم را به شهر برگردونم.

۳. مراقب باشم اگر بطری شیشه ای و حتی بطری پلاستیکی  در گوشه و کنار جنگل و مرتع بود آن را بردارم و به شهر ببرم.

۴.به تغییرات ناگهانی در طبیعت حساس باشم و اگر هوا ناپایدار شد سریع از کنار رودخانه ها و دره ها دور بشم و در مکانی مناسب پناه بگیرم. (حفاظت از خودمان هم بخشی از حفاظت از محیط زیست است)

۵.دست اندازی های غیر مجاز در حاشیه رودخانه ها و تخریب جنگل ها و مراتع را به سامانه های مربوطه اطلاع بدیم.

سامانه تلفنی ۱۵۰۴ برای گزارشتخریب جنگل ها و مراتع

سامانه تلفنی ۱۳۱ برای گزارش تخلفات زمین خواری

سامانه تلفنی ۱۵۴۰ برای گزارش تخلفات محیط زیستی، شکار، تخریب، نجات حیوانات وحشی و...

۶.با سازمان های مردم نهاد محیط زیستی همکاری کنم و در طول سال حداقلدر ۱۵ برنامه آن ها شرکت کنم.

۷. و هر نکته ای که شما به یاد دارید در ادامه این مطلب بنویسید و در گروه ها منتشر کنید:

۸. دیدگاه شما+نام شما

۹.

۱۰.

...

لطفا این پست را در گروه های دیگر منتشر کنید و کمک کنید کامل شود...


#احسانـمیرزائی www.ofmedia.ir

اینستاگرام: 

@ehsan__mirzaei 


#پنجشنبه - ۸ - #مرداد - ۱۳۹۴

ساعت ۹:۰۰ صبح

#ایران #محیطـزیست #آب #خاک #زمین #جنگل #درخت #هوا #سبکـزندگی #رفتار #عادت #حمایت #تفکر #وجدان #سلامت

ارتباطات و محیط زیست

جنگل رمز ورود به رسانه‌هاست

پایگاه خبری گُلوَنی، احسان میرزائی: ایران را توافقی محیط زیستی لازم است، توافقی که یکی از مفاد آن باید تنفس ۱۰ ساله جنگل‌ها باشد، طرحی که دکتر مهدی کلاهی (دکترای جامعه شناسی محیط زیست از ژاپن) ارائه کرده و اکنون به طور جدی طرح تنفس را در دانشگاه تهران و سازمان محیط زیست پیگیری می‌کند.

در پورتال سازمان حفاظت محیط زیست آمده است: در نشست کارگروه مشترک رسانه ملی، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل‌ها مقرر شد با توجه به شروع موج سفرهای تابستانی و به منظور اطلاع‌رسانی و آموزش همگانی برای ارتقای حفاظت از جنگل‌ها، هشتم مرداد با عنوان روز «جنگل رمز حیات»، تعیین و برنامه های آموزشی و فرهنگی برای حفظ جنگل‌ها برگزار شود و همه رسانه‌ها و به ویژه شبکه خبر و شبکه‌های ملی و استانی صدا و سیما به طور شایسته‌ای به آن بپردازند.

این روز نمادین، نظر به نقش جنگل‌ها در تامین آب، هوا و امنیت غذایی، عنوان «جنگل رمز حیات» و شعار «نگذاریم بمیرد جنگل، که جهان خواهد مرد» را دارد. اما این حرکت بی‌تردید بدون یاری رسانه‌های ارتباط جمعی موفق نخواهد بود. بنابراین تقاضا داریم تا با ما در این مسیر همراه شوید. وعده ما ۸ مرداد. هر ایرانی در هر جا که هست، هر حرکتی را که می‌تواند برای حفظ جنگل‌ها انجام دهد.


در این بین برخی از کارشناسان و فعالان محیط زیست این حرکت را قبول ندارند و از آن به عنوان نمایش، شعار و پوپولیسم رسانه‌ای یاد می‌کنند؛ آنها به تخریب جنگل‌ها در نقاط مختلف کشور که مستقیم یا با واسطه به دولت‌ها و برخی سازمان‌ها ربط دارد اشاره می‌کنند.

قطعا مخالفان چنین حرکت نمادینی با توجه به بحران محیط زیستی، اوضاع وخیم جنگل‌ها و اندک فرصت باقی مانده برای نجات طبیعت از شنیدن اخباری همچون توقف کامل احداث سد شفارود بیشتر خوشحال می‌شوند تا سرمایه‌گذاری برای حرکت‌های نمادین. اما آیا با قهر کردن و کنار کشیدن مسئله حل می شود؟

می‌دانیم مقصر اصلی و بانی تخریب جنگل‌ها چه کسانی هستند؛ اما بهتر است از فرصت ایجاد شده استفاده بهینه کرد، تا حالا فرصت یک دقیقه‌ای برای بیان مسئله‌ای مهم داشته‌اید؟

حالا صداوسیما یک روز را به جنگل‌ها اختصاص داده، تمام نقدها و دلایل مخالفت قبول، اما هنر و تخصص آن است که از این فرصت پیش آمده با زیرکی و هوشیاری بهره ببرید وگرنه کودکان هم هنگام عبور از جلوی اسباب‌بازی فروشی اگر به خواسته‌شان نرسند روی زمین ولو می‌شوند و پای‌کوبان گریه می‌کنند.

ایران را توافقی محیط زیستی باید؛ توافقی که قوانین محیط زیستی در راس تمام قوانین باشد و همه خود را ملزم به رعایت آن بدانند.


پایان پیام
منبع: http://golvani.com/1394/05/07/golvani-2467

طرح تنفس ده ساله جنگل ها


احسان میرزائی - شهروندخبرنگار - ارتباطات و محیط زیست: آخرین وضعیت ''طرح تنفس ۱۰ ساله جنگل ها'' از زبان دکتر مهدی کلاهی:
''... نیاز است طرح تنفس بیشتر اطلاع رسانی شود و روزنامه نگاران ببیشتر به این طرح بپردازند و مردم از آن دفاع کنند...''

طرح تنفس ۱۰ ساله جنگل ها چیست؟

...تبرت را زمین بگذار: به جنگل‌ها فرصت تنفس دهیم
این نوشتار، ضمن پشتیبانی از طرح تنفس ۱۰ ساله جنگل‌های کشور (مدیریت بدون برداشت چوب)، به نگرانی‌های مخالفین پرداخته و توجه آن‌ها را به نگاه چند بُعدی به جنگل‌ها دعوت کرده و بیان می‌دارد که جنگل را فقط چوب دیدن، علم «جنگلداری» را فقط علم «تولید چوب» دیدن، وظیفه «مدیریت جنگل» را فقط تهیه و اجرای «طرح بهره‌برداری» دیدن، علم «جنگل‌شناسی» را فقط «علم نشانه‌گذاری» دیدن، و یا...، درست، علمی، منطقی، عقلانی و دقیق نیست. چوب یکی از ۴۰۰۰ فایده جنگل است. بیاییم فقط به مدت ۱۰ سال، به جای تمرکز روی برداشت چوب، بر سایر فواید جنگل‌ها تاکید کنیم. با توجه به روند رو به گسترش نابودگی جنگل‌ها و خشکیدگی کشور، اگر باز هم به فکر طبیعت نیستیم، حداقل برای خود و پایداری رزق و روزی جوامع انسانی ساکن در اطراف جنگل‌ها و شهرنشین‌ها، این کار را انجام دهید!
متن کامل را در لینک زیر مطالعه کنید:
http://npps.ir/ArticlePreview.aspx?id=1980398171226346347

#احسان_میرزائی #شهروندخبرنگار 
www.ofmedia.ir 

#دوشنبه - ۵ - #مرداد - ۱۳۹۴

تر و خشک با هم می سوزه!

احسان میرزائی - شهروندخبرنگار - محیط زیست: این روز ها که عمده کار های من در ارتباط با محیط زیست است یک طرف میدان دوستانی را میبینم که دغدغه محیط زیست دارند و شبانه روز تلاش می کنند تا کار مثبتی انجام دهند، به احتمال زیاد از جیب خود هزینه هم می کنند و حتی شاید برخی فرصت ها و موقعیت هایی که پول خوبی در آن است را از دست بدهد!
خلاصه این طرف میدان جان و مال و زندگی خود را وقف محیط زیست کرده اند.

به میانه میدان کاری ندارم، اما در آن سو میبینم افرادی را که فقط به فکر پول هستند،‌ مانند یکی از همکارانم، از صبح تا شب جز کلمات و جملات منفی و نا امید کننده چیزی از دهانش بیرون نمی آید، ...آقا وضع خیلی خرابه؛ آقا پول نیست؛ آقا به هیشکی نمیشه اعتماد کرد؛ حاجی فلان و بهمان... در بخش دیگری از صحبت هایش فقط دغدغه این را داره که وام بگیره، به ده جا و صد نفر می سپارد تا برایش وام جور کنند، همش میگه یه آپارتمان ندارم، یه ماشین خوب ندارم، تا حرف یک فرد معروف میشه سریع میگه فلان ماشین را داره و... 

پاسخ به یک پرسش

چرا هر جور معضلی تو کشور ما هست؟ 


احسان میرزائی - شهروندخبرنگار - محیط زیست:

 چون تقریبا ۵۰ سال کشور مدیریت درستی نداشته، نمیشه به اینجور قضایا فقط از یک زاویه نگاه کرد!

شانس ما جوری بودی که چندین عامل موثر منفی و مخرب طی نیم قرن دست به دست داده تا نتیجه اش  اینی باشه که میبینیم!

از انقلاب سفید محمدرضا پهلوی گرفته، تا انقلاب ۲۲بهمن، جنگ ۸ ساله، فشار بیگانگان، ترور نخبه ها ی جامعه، سوء استفاده بسیاری از افراد از موقعیت ها و مناصب خود، شاهان و شاهزادگان طاغوتی رفتند و آقایان و آقازادگان در پوشش دین اسلام آمدند، نبود برنامه ای مدون و اختصاصی برای محیط زیست،  خدمات رسانی جهادی بعد در حین  جنگ و بعد از آن به مناطق مختلف کشور!، تغییر ساختار ذهنی شهروندان از قناعت پیشگی به مصرفگرایی، بی تفاوتی و بی و مسئولیتی شهروندان در قبال هر چیزی که نام دولتی را به یدک می کشید،  و ده ها عامل دیگرکه دست به دست دادن تا به اینجا برسیم.


احسان میرزائی