دروغ محیط زیستی


فرایند تولید  کیسه هایی که می گویند گیاهی است  محیط زیست را نابود می کند. 

کاشت، داشت، برداشت، انتقال و فراوری ذرت که گیاهی غیر بومی است + هزینه هایی چون آب مصرفی، زمین زیر کشت، نیروی انسانی، سموم دفع آفت، انرژی مصرف شده و... 

همه و همه برای تولید کیسه ی ناپایداری است تا ما بخریم خوشحال باشیم که جنس اش از  گیاه است. آن را چند دقیقه ای استفاده می کنیم و به خیال آنیم که دوست محیط زیست است!

در حالی که هنوزم مواد شیمیایی  برای ت لید آن استفاده شده است.

در حالی که مقاومت کافی را ندارد.

فعالان و دلسوزان محیط زیست تلاش می کنند مردم زباله خود را روی زمین رها نکنند، این کیسه ها با زبان بی زبانی و با برچسب جعلی زیست تخریب پذیر یا زیست تجزیه پذیر، پیامی پنهان برای مشتریان و مصرف کنندگان دارد:

من را رها کن و نگران هیچی نباش!!!

ما نباید بازیچه تبلیغات تولید کنندگان و سرمایه داران شویم و پیشیمه تولید  محصولات به اصلاح سبز را بررسی کنیم.


#احسان_میرزائی     www.ofmedia.ir 

#دوشنبه - ۳۰ - #آذر - ۱۳۹۴ 

ساعت : ۲۲:۴۰

حقیقت یک خبر

حواشی شگفت انگیز!


خبر ثبت نام در انتخابات مجلس به دلیل فالوور های زیاد یکی از عجیب ترین خبر های یکشنبه ۲۹ آذر بود. 

اما حقیقت چیست؟

خانم فریبا فتحی خبری را که در مورد وی منتشر شده است را تنها بخشی از گفته هایش به خبرنگاران می داند. 

گویا شیطنت رسانه ای در کار است و خبر در گروه های تلگرامی هم اینطور منتشر شده است:

''... از حواشی ثبت‌نام انتخابات مجلس شورای اسلامی در فرمانداری تهران حضور خانمی متولد ۱۳۶۱ که عنوان می‌کرد دانشجوی دکترای برنامه ریزی محیط زیست است و درباره ویژگی بارز خود گفت که هواداران زیادی در شبکه اجتماعی اینستاگرام دارم و از این جا فهمیدم محبوبیت داشته و می‌توانم کاندیدا شوم...''

خانم فتحی در اینستاگرام خود ماجرا را شرح داد:

https://www.instagram.com/p/_i2A5yywE_/


و پیامی را در کانالی به نام ''کمپین رای به زنان'' منتشر کرده است:

''... در مورخ ۲۹/۹/۹۴  اینجانب فریبا فتحی دانشجوی دکتری برنامه ریزی محیط زیست دانشگاه تهران و مدیر عامل  و از اعضای موسس انجمن توسعه زیست بوم پاک و از فعالین محیط زیست با مراجعه به فرمانداری تهران و ارائه مدارک در مجلس شورای اسلامی اعلان کاندیداتوری نمودم  علی رغم اینکه در مصاحبه ام کمی تغییرات ایجاد شد و ۲۰:۳۰ هم از قول من اظهار داشت که تعداد فالورهایم در اینستاگرام باعث شد که در این دوره احساس کنم میتوانم کاندید شوم اما خبر دقیق تر به این صورت بود: در حال حاضر با نادیده گرفتن قوانین طبیعت در حال تخریب سرزمین مان از داخل به سمت مرزها هستیم و ضرورت مطرح شدن محیط زیست در قوانین و برنامه بیش از پیش احساس میشود و جایگاه ان در مجلس ارتقا باید پیدا کند و در این میان خبرنگار سوال کردند هزینه تبلیغات را چه میکنید که من در مورد اینستا گرام و شبکه ها صحبت کردم که  هم اکنون هم احساس میکنم حرف به جایی بوده است...''


#احسان_میرزائی     

www.ofmedia.ir 

#دوشنبه - ۳۰- #آذر - ۱۳۹۴ 


#انتخابات #مجلس #رای #فریبافتحی #حواشی


تلگزیست

دور باطل اخبار محیط زیستی در تلگرام


مخاطب این پیام مدیران و اعضای گروه های محیط زیستی تلگرام است.


ما که خودمان از تمام فعالیت های محیط زیستی مطلع هستیم! از طرح هایی چون جنگلانه و... گاهی در کانال و گروه مختص این رویداد ها نیز عضو هستیم.

اما چرا اخبار و عکس های این رویداد ها را به دفعات برای خودمان بازنشر می کنیم؟!

همش تکرار تکرار  تکرار....

برخی پیام ها را می توان در تمام گروه ها دید و برخی ادمین ها در کانال ها باز پیام ها را بازنشر می دهند!

اگر قرار است هم رسانی به این شکل باشد هم افزایی به وجود نمی آید!

این روند باعث انفعال و دلزدگی مخاطبان و اعضای گروه ها می شود!

حساسیت مخاطبان به پیام ها کم شده و آن چه که نباید می شود:

مخاطب نسبت به درد کانی بل، ارومیه، بحر آسمان و... بی تفاوت می شود!

استفاده غلط از بستر فضای مجازی باعث هدر رفتن پتانسیل موجود می شود!

تکرار و برجسته سازی اخبار معضلات محیط زیستی از حد که بگذرد برای افراد عادی می شود! 

حتی خیلی از شما هم پیام ها را نخوانده رد می کنید. 

گویا صرفا خودمان را درگیر چند کانال و گروه کرده ایم و اخبار فعالیت های محیط زیستی آنطور که باید در بستر تلگرام منتشر نمی شود!

به حقوق مخاطبان خود توجه کنیم و احترام بگذاریم.

#احسان_میرزائی 


#دوشنبه - ۳۰ - #آذر - ۱۳۹۴ 

ساعت ۸:۴۴ صبح

مجلس دهم

هر شب با یک نامزد


پیش بینی می کنم پس از ثبت نام انتخابات مجلس، سونامی تبلیغات انتخاباتی فضای مجازی و مخصوصا تلگرام را زیر و رو کند. 

اما چه کسی توان موج سواری روی چنین امواج سهمگینی را دارد؟

در این بین از حوزه انتخابیه تهران اگر نامزدی درستکار و راستگو به مشاوره برای تبلیغات در فضای مجازی و مشاوره محیط زیستی نیاز داشته باشد برای یاری رساندن اعلام آمادگی می کنم.


کانال دهمین دوره انتخابات مجلس، تهران:

telegram.me/TehranVote 



لایه اوزون

 محیط زیست به زبان خودمانی 

لایه اوزون


آفتاب سوختگی، سرطان پوست، آب مروارید، کندی رشد گیاهان، کاهش محصول برنج، پیری زودرس، نابودی موجودات ریز اقیانوس‌ها و دریاها و گسست زنجیره غذایی و انقراض بسیاری از آبزیان تنها چند مورد از عوارض ناخوشایند تخریب لایه اوزون است.

پایگاه خبری گلونی، احسان میرزائی: این زمین که روی آن زندگی می‌کنیم یکپارچه است و هر فعالیتی که بر خلاف روند نظم طبیعی زمین باشد باعث ناهنجاری‌هایی می‌شود. گرمایش زمین هم یکی از این ناهنجاری‌ها است. گرمایش زمین به افزایش میانگین درجه حرارت سطح زمین گفته می‌شود که دانشمندان و محققان از سال ۱۸۸۰ میلادی اندازه‌گیری دمای هوای زمین را آغاز کرده‌اند. بعدها با بررسی لایه‌های یخی که حاوی اطلاعات آب‌وهوایی گذشته‌های دورتر زمین بود؛ به این نتیجه رسیدند که روند دخالت‌ها و فعالیت‌های انسانی باعث گرم شدن بیش از حد زمین شده است. اگر این روند کنترل و مهار نشود باعث خسارات بسیار زیادی به زمین و موجودات زنده خواهد شد.

کره زمین از بدو پیدایش شاهد تغییرات بسیاری بوده است. آغاز انقراض کلی بر روی سطح زمین از ۴۴۰ تا ۴۵۰ میلیون سال پیش به دلیل تغییرات آب‌وهوایی، فوران آتشفشان‌ها و برخورد سیارک‌ها آغاز شد. خشکی‌های کره زمین یکپارچه بود و از ۲۰۰ میلیون سال پیش پانگه‌آ به خشکی‌های کوچک‌تری تقسیم شد. دایناسورها حدود ۶۵ میلیون سال پیش منقرض شدند و در حدود ۲.۶ میلیون سال پیش عصر یخبندان در نیمکره شمالی آغازشد. عصر یخبندان در یک دوره‌ی با فراز و نشیب باعث تغییرات شدید آب و هوایی در مناطق مختلف کره زمین شد.

امروزه قاره‌هایی جدا و دور از هم روی کره زمین وجود دارد. هر قاره شرایط جغرافیایی، آب و هوایی و همین طور گونه‌های گیاهی و جانوری خاص خود را دارد. انسان‌ها از دوران باستان سر به هوا بودند و نسبت به انسان امروز توجه بیشتری به کهکشان راه شیری، سیاره‌ها و ستارگان داشتند؛ اما انسان امروز سر به زمین شده و بیشتر درگیر فناوری و روزمرگی‌های خاص خود است.

بی‌توجهی یا کم‌توجهی انسان معاصر با انقلاب صنعتی در دهه ۱۸۵۰ میلادی پیوند خورد و در نتیجه به دلیل مصرف زیاد سوخت‌های فسیلی حجم فراوانی از دی‌اکسیدکربن در جو زمین منتشر شد. در حالی که انسان معاصر همچنان در گیر روزمرگی‌ها بود، محققان در سال ۱۹۷۰ میلادی متوجه تخریب لایه اوزون در بالای قطب جنوب شدند. سپس دانشمندان CFC را دلیل تخریب لایه اوزون اعلام کردند!

کلروفلورکربن یا CFC محصول آزمایشگاه و ساخت دست بشر بود که در صنایع سرمایشی، تهویه مطبوع، کولر خودرو، اسفنج سازی، اسپری‌ها و… به کار می‌رفت و به سرعت باعث واکنش اوزون می‌شد. بعدها دو گاز طبیعی دیگر جایگزین کلروفلورکربن شد.

لایه اوزون با ضخامتی کمتر از ۱۰ میلی‌متر یکی از سپرهای دفاعی زمین در منظومه خورشیدی است که از ورود پرتوهای مضر مانند اشعه ماورای بنفش به سمت زمین جلوگیری می‌کند. اوزون لایه‌ای پویا است و از پیوند ناپایدار یک مولکول اکسیژن و یک اتم اکسیژن تشکیل می‌شود؛ نا پایداری اوزون به این دلیل است که با دریافت اندکی انرژی پیونداش گسسته می‌شود. برای نمونه بعد از تابش اشعه ماورای بنفش به اوزون، انرژی وارد شده باعث شکست پیوند مولکول اکسیژن و اتم اکسیژن می‌شود، اما مأموریت لایه اوزون این است که با دریافت انرژی بسیار مضر پرتوهای ماورای بنفش آن را به پرتوهای فروسرخ تبدیل کرده و به جو زمین وارد کند؛ البته با تابش نور خورشید پیوند مولکول اکسیژن و اتم اکسیژن دوباره صورت می‌گیرد، و این دلیل پویایی لایه اوزون است.

عوامل تخریب لایه اوزون عبارتند از:

۱٫کلروفلورکلرن‌ها که پیش‌تر توضیح دادیم.

۲.هالوژن‌ها که در صنعت ساخت کپسول‌های آتشنشانی. تاثیری به مراتب مخرب‌تر از CFC ها داشته واین کپسول‌ها از رده خارج شده‌اند.

۳.حلال‌هایی که برای چربی‌زدایی در صنایع فلزی، الکترونیکی و حتی خشک شویی استفاده می‌شوند.

۴. برخی آفت‌کش‌ها و ضد عفونی‌کننده‌ها

۵.گازهای گلخانه‌ای:‌ دی اکسید کربن، دی اکسید نیتروژن، بخار آب، متان و…

۶. گرمایش زمین

اما اگر لایه اوزون تخریب شود چه اتفاقی می افتد؟ تخریب لایه اوزون یعنی کنار گذاشتن سپر دفاعی زمین در مقابل پرتوهای خورشیدی و کیهانی! تخریب لایه اوزون باعث عبور طول موج‌های بسیار خطرناک به فضای زیستی زمین می‌شود. آفتاب سوختگی، سرطان پوست، آب مروارید، کندی رشد گیاهان، کاهش محصول برنج، پیری زودرس، نابودی موجودات ریز اقیانوس‌ها و دریاها و گسست زنجیره غذایی و انقراض بسیاری از آبزیان تنها چند مورد از عوارض ناخوشایند تخریب لایه اوزون است.

پایان پیام

منبع: پایگاه خبری گُلوَنی www.golvani.ir 

پی نوشت: متن بخش اول محیط زیست به زبان خودمانی برنامه هصر خانواده شبکه دو سیما، شنبه ۷ - آذر - ۱۳۹۴ 

دعوت به کار

فراخوان همکاری، تهران


برای اجرای طرح های فرهنگی و آموزشی با محوریت محیط زیست از علاقمندان دعوت به عمل می آید.

شرایط:

شرایط فردی: اعتقاد قلبی به حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی، دارا بودن روحیه کار مشارکتی و تیمی، دارا بودن توان عملیاتی، این کار بیشتر در مکان های عمومی اجرا می شود. روابط عمومی بالا برای ارتباط موثر با مخاطب.

آموزش چهره به چهره با موضوعات : آب، پسماند، آلودگی هوا، آلودگی صوتی، انرژی، تنوع زیستی...

اجرای برنامه های مناسبتی مانند: هفته هوای پاک و برگزاری جشن های شهروندی در مکان ها عمومی و...

مکان های آموزشی:  مناطق ۲۲.۲۱.۱۱.۵.۶ تهران، سراهای محلات، مدارس و مهدکودک ها، ساختمان های شهرداری و نهادهای دولتی، مکان های عمومی مانند بوستان ها، مراکز تجاری و اداری، اصناف و...

منابع آموزشی از طرف ما ارائه می شود. البته اعضا در تهیه منابع مشارکت دارند و قسمت اعظمی از آموزش ها بستگی به اطلاعات عمومی آموزشگر دارد.

ساعت کار: از صبح تا ساعت ۱۴ و پاره وقت. برخی برنامه ها عصر و شب است.

دستمزد: دستمزد ها نسبت به هر کاری متفاوت است. هر فعالیت زمان و اجرای متفاوتی دارد و پرداخت دستمزد مستلزم واریز پول از طرف شهردرای است و امکان دارد دیرکرد داشته باشد. حتی شاید یک تسویه ۵ ماه طول بکشد.


لطفا رزومه و شماره تماس خود را دد تلگرام به شناسه زیر ارسال کنید:

@EhsanMirzaei 

کانال فهم گیچ : 

Telegram.me/gich120 

#قرارسبز

#تلنگر۲درجه


درسته که برق یک انرژی پاک است. اما فرایند تولید برق در نیروگاه ها باعث انتشار حجم زیادی از گاز های گلخانه ای در جو زمین می شود. البته قبل از آن فرایند اکتشاف، استخراج، پالایش و انتقال سوخت های فسیلی هم گاز گلخانه ای زیادی در جو منتشر می کند. به همین دلیل ایران بین هفت کشور تولید کننده گاز گلخانه ای در جهان است.

یکی از آثار گاز های گلخانه‌ای گرمایش زمین است. 

حال به پیشنهاد مخاطبان کانال گیچ میخواهیم همه با هم روزی یک ساعت موبایل های خود را خاموش کنیم، تا فرصت تنفس را به خودمان، زمین و آیندگان مان بدهیم. 

در این یک ساعت موبایل خود را خاموش می کنیم، حتی به شارژ برق هم وصل نمی کنیم. 

در این فرصت به کار های عقب مانده، عبادت، خواندن کتاب، خواندن شعر، مرتب کردن وسایل اتاق و... می پردازیم.


از آنجایی که نمیخواهیم در تاریخ به عنوان مردمانی مصرف گرا از ما یاد شود، به سبک زندگی و رفتار خود دقت و توجه بیشتری می کنیم؛ تلاش می کنیم عادت های اشتباه را در خود و خانواده مان ویرایش کنیم. 


این #قرارسبز را با دوستان، گروه ها و کانال های دیگر به اشتراک می گذاریم شاید تلنگری باشد برای تجدید نظر...


لطفا برای شمارش تعداد دوستانی که به این قرار سبز پیوسته اند به شناسه زیر در تلگرام پیام بدید:

@EhsanMirzaei


#برق #گرمایش_زمین #زمین #گرما 


کانال فرهنگی، هنری و محیط زیستی گیچ در تلگرام:         @gich120

telegram.me/gich120 

جوی زباله

برخی معتقدند هر جایی که می روند باید سطل زباله ای آنجا باشد تا محیط زیست و طبیعت پاک بماند. دوستی می گفت چرا در ساحل دریا سطل زباله نمی گذارند؟!

در حالی که در مرکز پایتخت تمدن ایران جوی آب چنین وضعیتی دارد؛ در تهران که  محدودیت سطل زباله نداریم!

پس چرا؟

دوست عزیز، برای پاک ماندن زمین نیاز به کاشتن سطل زباله نیست، فقط کافیه به خودت بقبولانی که تغییر کنی، عادت های بد و مخرب را به عادت های محیط زیستی تغییر بدی. البته ترک این عادت ها نه کمپ دارد که آنجا بستری شوی و نه حتی دارویی!

باید تلاش کنی از خر مصرف گرایی، بی مسئولیتی، منفعت طلبی  و چشم و هم چشمی پیاده بشی!

کار سختی است. اما برای  خودت، زمین و آیندگان مفید است. 

#احسان_میرزائی      

#پنجشنبه - ۱۹ - آذر- ۱۳۹۴




محیط زیست به زبان خودمانی


ویژه برنامه محیط زیستی عصر خانواده که به گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی پرداخت. 

سپاس از شبکه دو و عوامل برنامه که ۴ روز محیط زیست را محور اصلی عصر خانواده قرار دادند. 

دیدن و شنیدن صحبت کارشناسان محترم برنامه خالی از لطف نیست. اولین تجربه اجرای زنده تلویزیونی من هم بود که امیدوارم کاستی ها را به بزرگواری خود نادیده بگیرید. 

به امید روزی که سبک زندگی سبز جایگزین افکار، رفتار و عادت های اشتباهی شود که هم به خودمان، هم به زمین و هم به آیندگان مان آسیب می رساند.ا.م


در صورت تمایل برنامه را در لینک های زیر ببینید:


شنبه 14 آذر

http://0n1.ir/VngnID


یکشنبه 15 آذر

http://0n1.ir/J9pOfA


دوشنبه 16 آذر

http://0n1.ir/MNLuLD


سه شنبه 17 آذر

http://0n1.ir/JMmHqt


کانال فرهنگی، هنری و محیط زیستی گیچ در تلگرام:  

telegram.me/gich120

زندگی سبز


چطور از گرمایش زمین جلوگیری کنیم؟ نقش ما در ایجاد تغییرات اقلیمی چیست؟

پایگاه خبری گُلوَنی، احسان میرزائی: شاید فکر کنید مقصر اصلی در تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین دی‌اکسید‌کربنی باشد که از فعالیت مستمر کارخانه‌ها به جو وارد می‌شود یا دامداری‌هایی که باعث افزایش گاز متان می‌شوند و صنعت کشاورزی که باعث تراشیدن جنگل‌ها از بین رفتن پوشش گیاهی بومی شده و جذب دی اکسید کربن را کاهش داده است! اگر چنین اعتقادی دارید، آینده خود و نسل‌های بعد از خودتان را به خطر انداخته‌اید. چرا که تمام فعالیت‌های اشاره شده در بالا برای رفاه زندگی و ادامه حیات ما انجام می‌شود.

آیا شما راضی می‌شوید بعد از تمام شدن شارژ الکترونیکی تلفن همراه خود یک روز آن را شارژ مجدد نکنید؟

آیا حاضر هستید برای انجام برخی کار‌ها پای پیاده در شهر تردد کنید؟

آیا حاضر هستید در فصل سرما حتی در خانه لباس گرم بپوشید؟

آیا حاضر هستید در تولید زباله‌تر و خشک سهم کمتری داشته باشید؟

آیا حاضر هستید اینترنت تلفن همراه و خانه را برای چند روز قطع کنید؟

حقیقت این است که نیاز بیش از حد انسان معاصر به انرژی، خوراک، پوشاک و خدمات گوناگون باعث شکل‌گیری غول‌های تولید دی‌‌اکسید‌کربن، متان، پلاستیک و… در سرتاسر زمین شده. در تلاقی نیازن انسان، سوخت‌های فسیلی، تولیدات کارخانه‌ها و کره زمین تغییرات شگفت‌انگیزی در اقلیم‌های مختلف ایجاد شده است که این رویه در تسریع گرمایش زمین نیز نقش بسزایی دارد. حتی استفاده از اینترنت هم به طور غیر مستقیم و نا‌محسوس برای محیط زیست ضرر دارد.

برای نمونه سرور‌های بزرگ گوگل که گرمای بسیار زیادی تولید می‌کنند در کوه‌های آلپ نگهداری می‌شود، تا به واسطه سرمای طبیعی و دائمی همواره خنک بمانند.

اما پیشنهادی داریم، در حالی که بسیاری از طبیعت‌گردان با تجربه هنگام توقف و استراحت آتشی بزرگ روی زمین بکر روشن می‌کنند؛ شما با ساختن و همراه داشتن یک اجاق هیزمی در طبیعت‌گردی می‌توانید از آتش لذت ببرید، غذا درست کنید و مهم‌تر از همه آنکه: از آتش‌سوزی احتمالی جنگل و بیشه، هدر رفت انرژی، سوزاندن زمین و گیاهان کوچک، اسراف در سوزاندن هیزم جلو گیری کنید.

راهنمای ساخت اجاق هیزمی ساده:

چند سوراخ یا شیار که هوا را به خوبی منتقل کند روی دیواره یک پیت روغن متوسط ایجاد کنید و از اجاق هیزمی استفاده کنید. همانند آنچه که در فصل سرما برخی دست‌فروش‌های کنار خیابان درست می‌کنند.

پایگاه خبری گُلوَنی    www.golvani.ir

پایان پیام