چه کسی مقصر سیل است؟

آیا هواشناسی مقصر است؟
احسان میرزائی - شهروندخبرنگار - محیط زیست: بعد از سیل اخیر در نقاط مختلف و خسارت های جانی و مالی هموطنان عزیز من هم واقعا ناراحت هستم، اما آیا هواشناسی مقصر است؟
در این فاجعه عوامل گوناگونی دخیل است که برخی از آن به ارتباط یک سویه و منفعت طلبانه ما با طبیعت، بر می گردد.
بی مسئولتی و بی تفاوتی من و شما در قبال محیط زیست همانند بریدن شاخه ای است که خودمان روی آن نشسته ایم!

 معادن شن و ماسه که بی رحمانه به جان بستر رودخانه ها افتادن...
قطع درختان و تخریب جنگل های بالا دست و حاشیه رودخانه ها...
ساخت و ساز های غیر مجاز (رستوران، ویلا و دیگر سازه ها) در حریم رودخانه های خارج از شهر...
احتمالا جانمایی اشتباه یا گسترش بی حساب شهر ها و روستا ها، احداث ساختمان ها در حاشیه رودخانه هایی که از میان شهر ها می گذرد!
بی موالاتی، ناآگاهی و بی تجربگی مسافران و گردشگرانی که گرفتار سیلاب شدند(کمپینگ در حاشیه رودخانه ها و...)، همانند چهار جوانی که شهریور سال گذشته بدون بررسی ، ارزیابی و پیش بینی های لازم وارد کویر مرنجاب شدند و دو نفر از آن ها مرد و دو نفر در حال مرگ بودند که نجات پیدا کردند.
و...
انصاف نیست تمام بار تقصیر خسارت جانی و مالی را به گردن هواشناسی بندازیم، در حالی که خودمان هم مقصر هستیم!
حتی هواشناسی هم این سیل را پیش بینی و اطلاع رسانی می کرد، چطور می خواستن جلوی ریزش ساختمان ها، شکستن پل ها، انحراف مسیری که به خاطر دخالت انسانی پیش آمده و...  را بگیرند؟
سیل در مدت زمان کوتاهی خسارت جبران ناپذیری به بار آورد، اما چرا؟
چون این فاجعه ریشه در سازمان ها، اداره ها و کارمندانی دارد که مجوز ها، بازدید ها و کارشناسی ها را زیر سبیلی رد می کرده اند. 
ریشه در ذهن منفعت طلب، سود جو و یا جیب نیازمند مالکانی دارد که بستر و حاشیه رودخانه را صاحب شدند و به روش های گوناگون فروختند.
ریشه در نا آگاهی و کم تجربگی من و شما دارد، آیا ما دوره هایی مانند دوره پیشآهنگی داریم که سراسری باشد و افراد از کودکی آموزش های لازم را دیده باشند؟
و...
در مجموع نباید فراموش کنیم که در وقوع هر حادثه ای عوامل گوناگونی دست به دست هم می دهند که در نهایت به فاجعه تبدیل می شود.
#احسان_میرزائی www.ofmedia.ir 
#سه_شنبه - ۳۰ - #تیر - ۱۳۹۴ 
ساعت ۱۲:۰۰
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.