نشست مجازی ابتکار


نقدی بر نشست مجازی ابتکار با فعالان فضای مجازی
سازمان شما پیش از این در زمین بی حاصل فضای مجازی چه کاشته که حالا می خواهد در یک نشست آن هم به صورت مجازی محصول برداشت کند؟
احسان میرازئی- زیست بوم: در خبرسلامت نیوز آمده که فعالان فضای مجازی می توانند با حضور در این نشست از طریق شبکه های مجازی سوالات خود را پیرامون مسائل محیط زیست مطرح کنند. این نشست از ساعت ۱۶ تا ۱۷ روز جمعه ششم شهریورماه از طریق شبکه های مجازی کلوب، توییتر و اینستاگرام صورت خواهد گرفت.

چند پرسش از خانم ابتکار:
۱. سازمان شما پیش از این در زمین بی حاصل فضای مجازی چه کاشته که حالا می خواهد در یک نشست آن هم به صورت مجازی محصول برداشت کند؟ شاید بگویید در پی برداشت محصول نیستیم، پس چرا نشست برگزار می کنید؟

۲. ملاک تشخیص افراد به عنوان فعال مجازی برای حضور در نشست که محدودیت ندارد چیست؟

۳. آیا این نشست برنامه ای همچون روز جنگل رمز حیات است و دیگر هیچ؟ هیچ، چون وعده نشست مشترک پایان مرداد عملی نشد!

من طی چندین ماه حضور مستمر در گروه های مجازی محیط زیستی، بارها گفته ام که برخی دوستدارن و حتی فعالان محیط زیستی به سواد رسانه ای مجهز نیستند، اگر صدای من به شما نرسیده باز نشانه ای دیگر از ضعف ما در استفاده شایسته از بستر فضای مجازی است.

در حال حاضر فعالان کپی و پیست در گروه های مجازی بسیار مجدانه کار می کنند و کمتر شایعه ی محیط زیستی است که از زیر انگشتان ایشان رد شود!

اما معتقدم این نشست تجربه ای مثبت خواهد بود از آنچه داریم:رسانه رایگان و آنچه نداریم: فرهنگ و سواد استفاده از آن! این نشست دبیری صبور، نکته سنج و هوشمند لازم دارد تا در میان انبوه پیام های بی ربط و با ربط پرسشگران نکته ها را استخراج کند و نشست را همواره به سمت اهداف برگزاری آن هدایت کرده و در نهایت گزارشی از نشست مجازی استخراج کند.

با توجه به بی ارزش دانستن فضای مجازی از سوی برخی منتقدان، نشست پیش رو تمرین مناسبی برای دوستداران و فعالان محیط‌زیست است تا در فضایی برابر و بدون واسطه مطالبات خود را به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ارائه دهند، هرچند مدیریت همزمان نشست در سه جا دشوار است.

فعالان مجازی باید بدانند در این نشست پیگیر و مطالبه گر چه باشند و واقعا در فرصت اندک یکساعته نشست به چند پرسش می توان پاسخ جامع و کاملی داد که بعدا هیچ حرف و حدیثی در آن نباشد؟

در مجموع این نشست را نمای ناتمام یک پازل می دانم که برای رسیدن به ایده‌آل یک نشست مجازی برخی تکه های پازل در جای خود قرار گرفته و برخی اشتباه قرار داده شده و برخی از تکه ها در این آشفته بازار مفقود شده است.

تدبیر در این است که سازمان حفاظت محیط زیست با توجه به حضور میلیونی کاربران ایرانی در فضای مجازی برنامه ای مدون و حساب شده را طراحی کند و با بکارگیری دانش کارشناسان حوزه ارتباطات و رسانه، جامعه شناسی و فرهنگ بستری مناسب برای فرهنگ سازی و تغییر در جامعه ایجاد کند.

انتشار یافته در پایگاه خبری تحلیلی زیست بوم

نظرات 1 + ارسال نظر
سحر یکشنبه 8 شهریور 1394 ساعت 17:39 http://vcp7070.mihanblog.com/

خیلی ممنون واقعا دست گلتون درد نکنه،تشکرررررررررر
56161

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.