گزارش محیط زیستی

قوچ لارستانی کیلویی چند؟

کشتارچیان همچنان در مناطق حفاظت شده و پناهگاه‌های حیات وحش به بهانه‌های مختلف حیوانات را می‌کشند؛ از کشتار بی‌رحمانه توله خرس قهوه‌ای گرفته تا کشتار دو راس از کوچک‌ترین نژاد گوسفند وحشی در جهان!


کوهنوردان بهبهانی، در ارتفاعات قلعه‌تل شهرستان ایذه در خوزستان با لاشه‌ی یک توله خرس قهوه‌ای مواجه شدند، گویا این توله خرس هم دچار سرنوشت کرگدن‌های آفریقایی شده یعنی قربانی عقایدِ خرافیِ برخی افراد که در قرن ۲۱ به جای مراجعه به پزشک، همانند سرخپوست‌ها دست به دامن مادر طبیعت می شوند.


اما کشتارچیان قوچ و میش لارستانی‌ در منطقه حفاظت شده هرمود لارستان بخوانید. آنها پس از دستگیری و طی مراحل اولیه قضائی به پرداخت ۲۰میلیون تومان جریمه محکوم شدند، در حالی که امروز گوشت مخلوط گوسفندی در مرکز تهران کیلویی ۲۷هزار و پانصد تومان است و حتی اگر کشتارچیان برای مصرف خود اقدام به شکار کرده‌اند، حالا باید چندصد برابر قیمت یک کیلو گوشت گوسفندی را بپردازند. دو میش وحشی شکار شده، از گونه‌های ارزشمند و نادر قوچ و میش لارستانی‌ یا قوچ مینیاتوری‌اند که تنها زیستگاه آنها فقط در این منطقه از جهان است.


در طرف دیگر طاعون نشخوارکنندگان کوچک در مناطق حفاظت شده هفتادقله اراک و خرمنه‌سر طارم در زنجان، کل و بز و قوچ و میش زیادی را تلف کرده.


آمار غیررسمی در هفتاد قله اراک نزدیک به ۶۰۰ راس تلفات و در خرمنه‌سر طارم طبق اخبار ۴۱ راس بوده است.


برخی دوستداران محیط زیست معتقد هستند که با توجه به شرایط خشکسالی و گرمای هوا، قبل از شیوع بیماری طاعون در دیگر مناطق حفاظت شده بهتر است اقدامات پیشگیرانه انجام شود.


پایان پیام


گزارشگر: احسان میرزائی

منبع: http://golvani.com/1394/06/16/golvani-4696


نظرات 1 + ارسال نظر
sahar دوشنبه 16 شهریور 1394 ساعت 21:41 http://sun.persianblog.sub.ir/

سلامممممممم.........خیلی ممنون از وب سایت خوبتون که فوق العاده عالیه....واقعا متشکرم....
986518

درود و سپاس

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.