برنامه مشترک تهران

دوستداران مجازی محیط زیست از پای لبتاب و صفحه چند اینچی موبایل بلند شدند و اول صبح به قرار گردهمایی که آقای محمد جباری هماهنگ کرده بودند آمدند. 

قرار نبود که من به عنوان سرپرست یا مجری برنامه در خدمت دوستان باشم، از دید حرفه ای صفر تا صد اجرای یک برنامه به عهده ایده پردزا است یا بعد از طرح ایده، در کاگروهی که شکل می گیرد از ابتدا تقسیم وظایف انجام می شود و افراد از مسئولیت های خود آگاه هستند و می دانند که چه باید انجام دهند. در این برنامه لحظه آخر برای آقای جباری و آقای اجتماعی کاری پیش آمد و نتوانستند در برنامه حضور داشته باشند. 


قبل از ساعت 10 در محوطه ایستگاه چیتگر حاضر بودم، دوستان یکی پس از دیگری در محل حاضر شدند و آقای عادل زاده هم که گویا با آقای جباری هماهنگ کرده بودند در مدت زمانی که منتظر رسیدن دوستان بودیم برگه پرسشنامه خود را توزیع کردند. 


قبل از شروع برنامه به نکاتی اشاره شد و ساعت 12 به عنوان ساعت پایان برنامه پاکسازی تعیین شد.

ساعت 10:30 در پایانه ایستگاه از مسئول خط پیگیر اتوبوس برای رساندن دوستان به پارک چیتگر شدم که گفتند اتوبوس ها تو خط هستند و بقیه راننده ها حضور ندارند!

پیاده به سمت پارک چیتگر حرکت کردیم، در مسیر پیست دوچرخه سواری قبل از رسیدن به پارک دوستان تمایل به پاکسازی داشتند، با نظر جمع پاکسازی از همانجا شروع شد و تا داخل پارک چیتگر که رسیدیم به اندازه یک مخزن پر زباله شهرداری آشغال جمع شد. 

سپس مسیر را در میان درختان ادامه دادیم تا روبروی محل کرایه دوچرخه... 

قابل ذکر است تفکیک حداقلی پسماند نیز صورت گرفت، تقریبا 3 کیلو در پلاستیکی بطری جمع شد، آقا نیشابوری و دوستان مقدار زیادی فیلتر سیگار جمع آوری کردند و... 

در حین پاکسازی با چند نفر از دوستان در رابطه با  گردهمایی و پاکسازی امروز و نقش فضای مجازی در حفاظت از محیط زیست مصاحبه کردم. 

برنامه پاکسازی ساعت 11:45 دقیقه تمام شد و کم کم گفتگو های محیط زیستی در میان حاضرین شروع شد. 

در میان  حاضران برخی اولین بار بود که در مشارکت اجتماعی (در فضای حقیقی) شرکت می کردند، همینطور مدیر کانال ها و گروه های محیط زیستی نیز آمده بودند. 

گفتگو ها با موضوع کنشگری در فضای مجازی و فضای حقیقی، معرفی سمن ها توسط اعضای آن ها و در کل دیدگاه دوستان مثبت و قابل تامل بود. 

شوربختانه هوا گرم بود، زمستان از نیمه گذشته و برف بسیار بسیار ناچیزی در تهران باریده، البته پاییز هم باران چندانی ندیدیم. 

گرمای هوا به حدی است که گیاهان کوچک کف پارک و علف ها کاملا رشد کرده بودند.

برنامه با نیم ساعت وقت اضافه ساعت 13:30 به پایان رسید. 

حمایت و حفاظت از محیط زیست و طبیعت زحمت بسیار دارد. باید تلاش کنیم که با قبول مسئولیت ها و پذیرفتن هزینه و زحمات پیش رو، کنگشر حقیقی محیط زیست باشیم. 

#احسان_میرزائی

جمعه - ۲۳ - بهمن - ۱۳۹۴ 

ساعت ۱۷:۰۰

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.