چطور بدون خودروی شخصی به پردیسان رفتم...؟!
بدون استفاده از خودروی شخصی و آژانس با کمی پیادهروی و ۴ هزار تومن کرایه در نشست گفتوگوی پردیسان شرکت کردم.
پایگاه خبری گُلوَنی، احسان میرزائی: روز یکشنبه ۲۵ بهمن بدون خودروی شخصی در هشتمین نشست گفتگوی پردیسان شرکت کردم. اما چطور؟!
با بی آر تی از چهار راه ولیعصر تا روی تونل رسالت رفتم، خیلی شلوغ بود. بعد پیاده از کوچه شیروان رد شدم و به بوستان نظامی گنجوی رسیدم که دقیقا کنار خروجی غربی تونل رسالت است، سپس از داخل پارک به کنار اتوبان حکیم رفتم، عبور از پارک نیاز به مهارت در جهتیابی داشته و رسیدن به کنار اتوبان ریسک بالایی دارد، چون باید از کنار یه کانال بزرگ فاضلاب شهری رد بشی، یعنی اگر فرد نابلدی شب بره اونجا، دخلش آمده؛ اگر جسدش روز بعد سمت مزارع سبزیکاری پایین شهر پیدا بشه واقعا شانس آورده، چون این راتها (موشهای بزرگ) همینطوریش آدمو میخورن، چه برسه که طرف مرده باشه! خلاصه بعد از چن دقیقه یه پیکان داغون ترمز زد و تا پردیسان رسوندم، کرایش ۱۵۰۰ تومن بود.
اول فکر کردم که نشست در خود سازمانه پس دقیقا روبروی سازمان پیاده شدم، از میان درختچهها و بوتههای غیر بومی رد میشدم که بوی تند فاضلاب به مشام رسید، با احتیاط بیشتری رد شدم که مبادا تو باتلاق فاضلاب گرفتار بشم! خلاصه از این مرحله هم عبور کردم، اما وقتی به سازمان رسیدم متوجه شدم که نشست در سالن سرو برگزار میشه…
از کارمندان سازمان، آدرس سالن سرو را پرسیدم، یه میله پرچم بزرگ را در فاصلهای دور نشون دادن و گفتند پیاده بری نیم ساعت راهه، کمی صبر کردم بعد متوجه یه ون شدم که سرویس خود سازمان بود، پس با همون تا سالن سرو رفتم.
نگران بودم که دیر به نشست میرسم، اما شکر خدا نشست تقریبا با ۳۰ دقیقه تاخیر شروع شد.
بعد از نشست هم با یه مینیبوس تا خروجی پارکینگ سازمان رفتم، پیاده شدم و خواستم از همون راهی که رفته بودم برگردم، که دیدم خروجی پل هوایی عابر پیاده پشت دیوارهای صوتی اتوبان است و رسما هیچ کمکی به من نمیکنه! پس مجبور شدم برم کنار اتوبان بایستم و صبر کنم اتوبان کمی خلوت بشه، ماشینا بیشتر از ۱۰۰ تا سرعت داشتن، خلاصه با ترس و وحشت از اتوبان رد شدم و منتظر شدم تا یه راننده از خود گذشتگی کنه و تو اون سرعت و حجم تردد بزنه رو ترمز، خلاصه یه پراید نگه داشت و فقط دعا میکردم او پیکان داغونه یهو از پشت نیاد بزنه بهمون.
خلاصه رسیدیم به نیمچه تونل رسالت، همونجا پیاده شدم، انصافا اونجا محل پیاده شدن مسافر نبود، مجبور شدم از روی نرده های کنار اتوبان و خیابان بپرم، رفتم بالا از خیابون اسدآبادی رد شدم، یه چیز جالب که دیدم یه نونوا میز گذاشته بود و نون بربری تازه میفروخت، به سمت شرق خیابون که رفتم دیدم نونوایی بربری همونجاست و منم یه نصفه بربری کنجدی گرفتم، البته ۱۰۰ تومان هم طلبکار شدم.
بعد متوجه بنایی قدیمی شدم، آسیاب آبی یوسفآباد بود، از آسیاب هم دیدن کردم، بدون پرداخت هزینه؛ چون درش قفل بود، هرچند انگار خرابهای بیش از آن باقی نمانده بود، اما حال خوبی بهم داد.
به ایستگاه ۳۲ تو خیابون ولیعصر برگشتم، نزدیکای ساعت ۱۳:۰۰ اتوبوس به شدت شلوغ بود، از اردیبهشت که گوشیمو تو همین بی آر تی دزدیده بودن یه ترسی هم داشتم، خلاصه برای اینکه زودتر به محل کارم برسم به زور سوار شدم. جیب اورکتم را بستم و دستم را گذاشتم روش تا مطمئن بشم که دست کج سمتش نمیره، تو همین فکر بودم که یکی داد زد کیف و موبایلمو دزدیدن…
خلاصه بدون استفاده از خودروی شخصی و آژانس با کمی پیاده روی و ۴ هزار تومن کرایه در نشست گفتگوی پردیسان شرکت کردم و به نوبه خودم سهم کمتری در آلودگی هوا و مخصوصا گرمایش زمین داشتم.
پایان پیام
#احسان_میرزائی
منبع: golvani.ir
دوستداران مجازی محیط زیست از پای لبتاب و صفحه چند اینچی موبایل بلند شدند و اول صبح به قرار گردهمایی که آقای محمد جباری هماهنگ کرده بودند آمدند.
قرار نبود که من به عنوان سرپرست یا مجری برنامه در خدمت دوستان باشم، از دید حرفه ای صفر تا صد اجرای یک برنامه به عهده ایده پردزا است یا بعد از طرح ایده، در کاگروهی که شکل می گیرد از ابتدا تقسیم وظایف انجام می شود و افراد از مسئولیت های خود آگاه هستند و می دانند که چه باید انجام دهند. در این برنامه لحظه آخر برای آقای جباری و آقای اجتماعی کاری پیش آمد و نتوانستند در برنامه حضور داشته باشند.
قبل از ساعت 10 در محوطه ایستگاه چیتگر حاضر بودم، دوستان یکی پس از دیگری در محل حاضر شدند و آقای عادل زاده هم که گویا با آقای جباری هماهنگ کرده بودند در مدت زمانی که منتظر رسیدن دوستان بودیم برگه پرسشنامه خود را توزیع کردند.
قبل از شروع برنامه به نکاتی اشاره شد و ساعت 12 به عنوان ساعت پایان برنامه پاکسازی تعیین شد.
ساعت 10:30 در پایانه ایستگاه از مسئول خط پیگیر اتوبوس برای رساندن دوستان به پارک چیتگر شدم که گفتند اتوبوس ها تو خط هستند و بقیه راننده ها حضور ندارند!
پیاده به سمت پارک چیتگر حرکت کردیم، در مسیر پیست دوچرخه سواری قبل از رسیدن به پارک دوستان تمایل به پاکسازی داشتند، با نظر جمع پاکسازی از همانجا شروع شد و تا داخل پارک چیتگر که رسیدیم به اندازه یک مخزن پر زباله شهرداری آشغال جمع شد.
سپس مسیر را در میان درختان ادامه دادیم تا روبروی محل کرایه دوچرخه...
قابل ذکر است تفکیک حداقلی پسماند نیز صورت گرفت، تقریبا 3 کیلو در پلاستیکی بطری جمع شد، آقا نیشابوری و دوستان مقدار زیادی فیلتر سیگار جمع آوری کردند و...
در حین پاکسازی با چند نفر از دوستان در رابطه با گردهمایی و پاکسازی امروز و نقش فضای مجازی در حفاظت از محیط زیست مصاحبه کردم.
برنامه پاکسازی ساعت 11:45 دقیقه تمام شد و کم کم گفتگو های محیط زیستی در میان حاضرین شروع شد.
در میان حاضران برخی اولین بار بود که در مشارکت اجتماعی (در فضای حقیقی) شرکت می کردند، همینطور مدیر کانال ها و گروه های محیط زیستی نیز آمده بودند.
گفتگو ها با موضوع کنشگری در فضای مجازی و فضای حقیقی، معرفی سمن ها توسط اعضای آن ها و در کل دیدگاه دوستان مثبت و قابل تامل بود.
شوربختانه هوا گرم بود، زمستان از نیمه گذشته و برف بسیار بسیار ناچیزی در تهران باریده، البته پاییز هم باران چندانی ندیدیم.
گرمای هوا به حدی است که گیاهان کوچک کف پارک و علف ها کاملا رشد کرده بودند.
برنامه با نیم ساعت وقت اضافه ساعت 13:30 به پایان رسید.
حمایت و حفاظت از محیط زیست و طبیعت زحمت بسیار دارد. باید تلاش کنیم که با قبول مسئولیت ها و پذیرفتن هزینه و زحمات پیش رو، کنگشر حقیقی محیط زیست باشیم.
#احسان_میرزائی
جمعه - ۲۳ - بهمن - ۱۳۹۴
ساعت ۱۷:۰۰
در رابطه با یادداشت منصوب به دکتر آخانی که در تلگرام و گروه کمپین سبزی نوروز منتشر شده بود.
البته یادداشت منصوب به ایشان بیشتر مربوط به کمپینی است که در کرمانشاه راه اندازی شده و می گوید به جای سبزه نهال بکاریم.
یادداشت مذکور:
(((این موضوع را با دکتر حسین آخانی، دکترای گیاهشناسی و استاد دانشگاه تهران، در میان گذاشتیم و او نکتههای زیر را یادآور شد:
یک) کاشت سبزه در خانههایی که فاقد کمترین آثار حیات است، فرصتی است که فرهنگ و تاریخ در اختیار ما قرار داده و نمیتوان به بهانه اثباتنشده خسارت ششمیلیاردتومانی کاشت سبزه، مقابل آن ایستاد. به نظر میرسد حتی اگر این رقم درست باشد باز هم به اندازه یکی از خسارتهای کوچکی که دولتها به بدنه محیطزیست کشور وارد کردهاند نباشد. از این زاویه، کمپین موردنظر شاید همانند بسیاری از کمپینهایی که این روزها در شبکههای اجتماعی به راه افتاده، احساسی و بهدور از مسائل علمی این حوزه باشد.
دو) کاشت سبزه عید علاوه بر تأثیرات روانیای که دارد، پاسداری یک سنت خوب ایرانی است و به بچههای نسل آپارتماننشینی این فرصت را میدهد که از نزدیک مراحل رویش یک گیاه را ببینند و با اهمیت گیاهان در زندگی روزمره ما انسانها آشنا شوند.
سه) اگر خانوادهای در خانه خود، امکان و فضای رویش یک نهال را دارند، کاشت بذر گیاهان پایا میتواند پیشنهاد خوبی باشد اما این پیشنهاد در تقابل با کاشت سبزه عید نیست. در نظر داشته باشید که اگر میخواهید بذری را برای درختشدن بکارید، محاسبه فضای رشد آن را در خانه خود بکنید چراکه شهرهای ما، فضای لازم را برای این کار ندارند و از سوی دیگر نمیتوان نهالی را که مثلا در اهواز میروید، در شمال کشور یا در تهران کاشت.
چهار) برای ترویج برخی از فرهنگها نیاز به راهاندازی کمپین خاصی نیست، هر خانوادهای میتواند با مختصرهزینهای، بذر نهالی را در خانه خود بکارد، تنها باید در این کار از مشاوره باغبانی و گلکاری بهره برد و مراقب اصول معماری خانهها بود. برایناساس، میتوانید آبی را که صرف شستوشوی میوهها میکنید، دور نریخته و برای آبیاری بذرهای خود مورد استفاده قرار دهید.)))
تفکر و اهداف کمپین #سبزی_نوروز فراتر از چند خط یادداشت است، کما این که در یادداشتی مفصل در مورد رابطه فرهنگ با محیط زیست و باز آفرینی فرهنگ در شرایط نا مساعد محیط زیستی نوشتم و در سایت زیست بوم منتشر شده است:
http://zistboom.com/fa/news/30920/کمپین-سبزی-نوروز-حذف-یا-بازآفرینی
البته بیشتر سنگ اندازی هایی که تا کنون به کمپین مفهومی #سبزی_نوروز شده به این دلیل است که عزیزان کمپین سبزی نوروز را با کمپین (کاشت نهال به جای سبزه) اشتباه می گیرند.
پس از همه دعوت می کنم با تحقیق به کمپین #سبزی_نوروز بپیوندند و از روی احساس کنش ما را تایید و رد نکنند.
اما یادداشت منصوب به دکتر آخانی، این یادداشت در رابطه با کمپین (کاشت نهال به جای سبزه) نوشته شده است اما چون اشاراتی به کمپین ما داشته توضیحاتی را بند به بند طبق یادداشت مذکور می نویسم:
۱. سبزی کاری منافاتی با کاشت سبزه برای نوروز ندارد و این اصلی ترین ویژگی این حرکت است، این رسم در خرده فرهنگ های کشور ریشه دارد.
منتها آدمیزاد تنبل است و به دنبال کار هایی می رود که زود پاسخ بگیرد، بنابر این کاشت هیچ سبزه ای راحت تر از ریختن گندم کف ظرف و سبز کردن آن نیست. خیلی هم زود جوانه می زند و قد می کشد، شرایط گرما یا سرما هم تاثیر کمتری بر آن می گذارد.
اما کاشت سبزی زحمت دارد و بنابراین افراد تنبل تمایل بیشتری به همان سبزه ی گندم دارند.
البته ما در رابطه با خسارت میلیاردی که آقای دکتر فرموده اند هیچ صحبتی نکردیم و منظور ایشان به کمپین (کاشت نهال به جای سبزه) است.
اما بنده معتقدم اسراف، اسراف است، چه یک مشت گندم چه یک تن گندم!
نمی توان از خسارت هایی که دولت به محیط زیست وارد کرده چشم پوشی کرد. اما نمی دانم این چطور مقایسه ای است که صورت می گیرد! در یک کفه ترازو کمپینی مردمی و در طرف دیگر دولت را قرار می دهید.
آیا منظور شما این است که برویم جلوی تخریب محیط زیست توسط دولت را بگیریم؟
آیا باید این کمپین را بر اساس تخریب های دولت طراحی می کردیم؟
به نظر چنین مقایسه ای با برچسب احساسات به چنین کنشی (کمپین سبزی نوروز) دور از انصاف است.
جریانات احساسی را می توان در درخواست چاپ عکس حیوانات روی اسکناس یا جریان همراه بردن بذر گیاهان و پاشیدن آن در نقاط مختلف دانست. 1
البته کمپین کاشت نهال به جای سبزه، کار کمپین مفهومی #سبزی_نوروز را امسال سخت کرد!
چون بسیاری از افراد این دو را یکی می دانند و دچار سوء تفاهم می شوند! امیدوارم صاحب نظران و بزرگانی چون دکتر آخانی عزیز حدا اقل به عنوان یک همشهری از خودم بپرسند که احسان چکار داری می کنی!
۲. معتقدم اهداف مستتر کمپین را نباید به زبان آورد تا همراهان کمپین خودشان بازخورد های مثبت و منفی را بگن، بند دوم صحبت منصوب به دکتر آخانی یکی از اهدافی است که مستتر در توضیح کمپین است:
کمپین مفهومی #سبزی_نوروز یک تفکر است. تفکری که سرآغاز ''سبک زندگی سبز'' است...
سبک زندگی سبز که دیگر نیاز به توضیح ندارد، دارد؟
مردم شناسی، مخاطب شناسی، رفتار شناسی، شناخت خرده فرهنگ ها و هنجار ها، همه و همه کاری است که همه کم و بیش به آن آگاهیم و من به قول دکتر اکبر نعمت الهی، مهندس انسانی هستم (دانش آموختگان علوم انسانی ) و تلاش می کنم با اندک دانش خود در حوزه علوم انسانی و تجربه ای که در برخورد با عامه مردم دارم طرح برنامه را جوری بیان کنم که موثر باشد و البته در این دزد بازار که ایده ها را به یغما می برند اجازه دهید بیش از این اصول کاری خود را فاش نکنم!
۳. مورد سوم صحبت منصوب به دکتر آخانی در رابطه با کمپین سبزی نوروز نیست و این همان سوء تفاهم و نبود تفکیک لازم بین کمپین سبزی نوروز و کمپین نهال به جای سبزه است.
البته ما در کمپین #سبزی_نوروز به طرح های درختکاری در زمان و جایگاه خود مانند هفته درختکاری احترام می گذاریم و با آن همراهی می کنیم. اما کاشت نهال به جای سبزه را نمی پسندیم.
۴. کار فرهنگی با یک روز و دو روز فعالیت جواب نمی دهد. هزینه و زمان زیادی لازم دارد. البته مورد چهارم از صحبت های منصوب به دکتر آخانی باز به کمپین #سبزی_نوروز مربوط نمی شود.
اما جالب است بدانید ما در کمپین خود به همراهان توصیه کردبم از آب خاکستری پاک و عاری از مواد شوینده برای آبیاری سبزی ها استفاده کنند و... تمام
البته جدای از بحث، در پرانتز خطاب به بعضی از مخالفان و دلواپسان بگویم :
(برخی در این مدت کار ما را نقد کرده اند، البته نقد که نه چون فقط ایراد گرفته و می گویند چرا وارد حوزه اسراف نان و بی کیفیت بودن نان و... نشده اید؟
پاسخ: آقا جان احترام به نوع دغدغه و تفکر دیگران یک اصل اخلاقی است و من این حق را به شما عزیزان می دهم که بروید و اگر توان فکری، ذهنی، دانش و قدرتی دارید کمپینی برای نان ایجاد کنید و من هم استقبال می کنم. به جرات می گویم انجام این کار ها فکر خلاق و جسارتی می خواهد که هر کسی ندارد، پس اگر کسی چون من کاری را با تفکر آغاز کرده اگر انتقادی دارید همراه با راهکار ارائه کنید و اگر فقط بحث ایراد گرفتن است و سنگ انداختن خودتان را کوچک نکنید چون با ایرادات بنی اسرائیلی شما میدان را ترک نمیکنم.)
#احسان_میرزائی
#پنجشنبه - ۱۵ - #بهمن - ۱۳۹۴
۱۳:۳۳
به کمپین مفهومی #سبزی_نوروز بپیوندید:
https://telegram.me/joinchat/A6ZwfD1bkOnxeyWbMpJr6A
کانال مدنیت:
@Madaniat
نیاز ما و حال بد زمین
اصلیترین عامل گرمایش زمین نیاز انسان برای تامین رفاه، آسایش و لوازم زندگی است.
پایگاه خبری گُلوَنی، احسان میرزایی: یکی از عوامل تخریب لایه اوزون گازهای گلخانهای هستند که به واسطه فعالیتهای بشری درجو زمین منتشر میشود. البته گازهای گلخانهای از قبل نیز به طور طبیعی در جو زمین وجود داشته، این گازها باعث تعادل گرمای سطح زمین میشوند.
پایداری حیات روی زمین به خاطر گازهای گلخانهای است. اما با گسترش فعالیتهای بشر مخصوصا بعد از انقلاب صنعتی میزان گازهای گلخانهای از حد متعادل و طبیعی در جو بالاتر رفت و باعث تخریب لایه اوزون و گرمایش زمین شد. اکتشاف، استخراج، پالایش و انتقال سوختهای فسیلی (نفت، گاز و زغال سنگ)، جنگلزدایی، دامپروری و… از جمله عوامل موثر در گرمایش زمین هستند.
اما اصلیترین عامل گرمایش زمین نیاز انسان برای تامین رفاه، آسایش و لوازم زندگی است. نیاز به خوراک، پوشاک و کالا، مسکن وساختمان، انرژی، حمل و نقل و خدمات گوناگون که در طول تاریخ به نسبتهای کم یا زیاد وجود داشته است؛ اما در دوران معاصر افزایش جمعیت جهان و گسترش فناوریهای نوین تاثیر بزرگی بر زمین گذاشته است.
نیازهای ما چگونه باعث گرمایش زمین میشود؟
خوراک: از گذشتههای دور تا به امروز انسان برای تامین خوراک خود همواره به دنبال زمینهای حاصلخیز و مراتع سرسبز بوده است. امروزه در نقاط مختلف جهان و کشور خودمان جنگلها که ریههای تنفسی زمین هستند را برای ایجاد مزارع میتراشند و مراتع زیر پای دامها تخریب میشود. انسان مسیر چشمهها و رودها را به شیوههای مختلف منحرف کرده و با حفر چاه، آب مورد نیاز کشاورزی و دامداریها را تامین میکند. در این ارتباط نابرابر سالانه حجم زیادی دی اکسید کربن به دست انسان در جو منتشر میشود و در طرف دیگر جنگلهایی که دیگر نیستند تا دی اکسید کربن را جذب کنند!کود و آفتکشهای مزارع محصول پتروشیمی است و از نفت خام وگاز طبیعی گرفته میشود. گاوداری عامل اصلی انتشار گاز متان در جو است. برای تولید هر کیلو گوشت گوساله ۱۵۵۰۰ لیتر آب، هر کیلو گوشت گوسفندی ۶۱۰۰ لیتر آب، یک سیب زمینی صد گرمی ۲۵ لیتر آب، یک کیلو گندم ۱۳۰۰ لیتر آب، یک تکه نان ۳۰گرمی ۴۰ لیتر آب، یک پرتقال ۱۰۰ گرمی ۵۰ لیتر آب، یک سیب ۱۰۰ گرمی ۷۰ لیتر آب، یک کیلو پنیر ۵۰۰۰ لیتر آب مصرف میشود.
فقط با نگاهی به مصرف گوشت و مقدار نانی که به نان خشک تبدیل میشود میتوان دریافت که این نیاز تا چه حد میتواند باعث گرمایش زمین شود.
پوشاک و کالا: تغییر سبک زندگی در عصر حاضر باعث گسترش مصرفگرایی، تجملپرستی، چشم و همچشمی و تقاضای همیشگی شده است. اگر در گذشته مرد ایرانی فقط یک جفت گیوه داشت و نیازش را رفع میکرد، امروزه افراد برای هر جا کفش مختص آن را دارند: کفش پیاده روی، کفش کوه، کفش مجلسی، کفش کار و… این مورد برای لباس نیز صدق میکند. در حالی که برای تولید هر کیلو پنبه ۱۱۰۰۰ هزار لیتر آب مصرف میشود، بخش زیادی از نیاز بازار از مشتقات نفتی است.
وجود بازارهای پر رونق، برندهای مختلف؛ استفاده گسترده از ابزار و امکانات تبلیغات باعث شده همیشه تقاضا وجود داشته باشد.
مسکن و ساختمان: کوه خواری، جنگل خواری، دریا خواری که در نقاط مختلف کشور خودمان هم دیده میشود یکی از عوامل گرمایش زمین به عنوان رفع نیاز به مسکن و ساختمان انسان است. فرایند تولید سیمان، آهن و فولاد که پیوند نامبارکی است که باعث انتشار انواع گازهای گلخانهای در جو زمین میشود.
انرژی: در گذشته انسان بنا به دلایل مختلف مجبور بود پس از غروب خورشید زودتر به بستر خواب برود، اما امروزه افراد شبانه روز بیدار هستند، یا وسایل خانگی چون یخچال داریم که شبانهروز نیاز به انرژی برق دارد. حتی روشن بودن چراغهای کوچک نشانگر نیز باعث مصرف حجم بالایی از انرژی میشود.بیشتر نیروگاهها با سوختهای فسیلی کار میکنند. هر چند برق انرژی پاکی است اما روند فعلی تولید برق باعث گرمایش زمین میشود و به ازای هرمقدار از برقی که بیجا مصرف شود دی اکسید کربن و متان در هوا منتشر میشود.
برخی برای گرمایش و پخت پز خانگی در نقاط محروم، مانند مناطقی در رشته کوه زاگرس پس از واریز اولین یارانهها به دلیل نیاز و ناآگاهی برای تامین سوخت، کسب درآمد و حتی به طمع کسب ثروت جنگلهای بلوط را تخریب کردند.
حمل و نقل: هواپیماها، کشتیها، قطارها، وسایل نقلیه جادهای نیز که نیاز انسان را در شرایط مختلف رفع میکند با انتشار انواع گازهای گل خانهای باعث گرمایش زمین میشوند. هواپیماها به تنهایی عامل انتشار دی اکسید کربن، بخار آب، اکسید نیتروژن و ذرات معلق در جو هستند.این تنها بخشی از نیازهای برجسته انسان امروز است که باعث نابودی زمین میشود؛ من و شما انسان امروز هستیم، ما هنوز هم میتوانیم با تفکر سبز و ایجاد تغییر در سبک زندگی خود فرصت نفس کشیدن را برای خودمان، زمین و آیندگان تمدید کنیم.
پایان پیام
منبع پایگاه خبری گلونی:Golvani.ir
از صفر تا ۱۰۰ کمپین #سبزیـنوروز
احسان میرزائی: کمپین #سبزی_نوروز تفکری نوین است. تفکری که سرآغاز سبک زندگی سبز بوده و تلاشی است برای حفاظت از فرهنگ اصیل ایرانی در کنار پایداری محیط زیست و طبیعت.
می توان به عنوان سبزه نوروز که روز سیزده دور می اندازیم، سبزی نوروز کاشت و دور نینداخت!
کاشتن سبزی نوروز باعث هدر رفتن حجم قابل توجهی از گندم، به عنوان یک محصول استراتژیک و دیگر دانه های خوراکی با ارزش می شود.
برای سفره هفت سین سبزی بگذاریم اما ماهی قرمز نه...
این پیشنهاد محیط زیستی، کاربردی و در راستای حفاظت از آب،خاک، جانوران، دانه های خوراکی و پایدار ماندن شادابی و نشاط نوروزی در خانه ها و حفاظت از فرهنگ و سنت های ایرانی در کنار پایداری محیط زیست و طبیعت است.
برای سبزه نوروز، سبزی نوروز پرورش دهیم؛ ما می توانیم تره تیزک، تربچه، انواع کلم، گوجه فرنگی، فلفل رنگی، تره، شاهی، شنبلیله، ریحان، جعفری و… را از همین امروز در آپارتمان های خود بکاریم، پرورش دهیم و نوروز را با طعم و مزه ای متفاوت تجربه کنیم.
ما به دوستان خود می گوییم که ماهی قرمز در فرهنگ نوروز جایی ندارد؛ به فرزندان خود می آموزیم که سمندر لرستانی، سنجاب، پرندگان، بچه لاکپشت و مار آبی اسباب بازی نیستند و باید به زیستگاه خودشان برگردانده شوند.
شما هم به کمپین #سبزی_نوروز بپیوندید و از مراحل مختلف پرورش سبزی و فعالیت محیط زیستی خود قبل و بعد از نوروز ۹۵ عکس و فیلم بگیرید و برای ما ارسال کنید.
اهداف کمپین:
۱. ایجاد ارتباط معنا دار میان فرهنگ نوروز و معضلات محیط زیستی روز جهان و ایران؛ برای تولید یک کیلو گندم ۱۱۰۰ لیتر آب مصرف می شود؛ مخاطبان کمپین باید بدانند که طی شش ماه اول سال جاری بسیاری از چشمه ها و رود های دائمی خشک شده است، بسیاری از برکه ها و دریاچه ها خشک شده است، بیش از ۸۵ درصد از آب های زیر زمینی کشور برداشت شده است، تابستان گذشته گرم ترین تابستان بوده و پاییز و زمستان نیز که داریم می بینیم، بارش های جوی بسیار کم است. از الان باید به فکر گرمای طاقت فرسای تابستان بود؛ در بحث سبزی نوروز تاکید بر پیشینه کاشت، داشت و برداشت گندم است، مانطور که اشاره شد برای تولید هر یک کیلو گندم ۱۱۰۰ لیتر آب مصرف می شود، در حالی که گندم یک محصول استراتژیک و نان قوت لایموت انسان است. پس باید در بحران کنونی بازنگری کلی در شیوه مصرف دانه های خوراکی و مخصوصا گندم داشته باشیم. بنابر این برای انس و الفت بیشتر مخاطبان با طبیعت و این مهم که سنت های قدیمی خود را همچنان حفظ کنیم پیشنهاد کاشت سبزی را دادیم تا ان شاالله نوروز ۱۳۹۵ را با شناخت و درک بحران های محیط زیستی شروع کنیم و در رفتار خود تغییرات متناسب با احوال محیط زیست مان ایجاد کنیم.
در این رابطه رضا ساکی طنز پرداز و فعال محیط زیست گفت: مردم، حداقل سبزه رو در آب دریا و رودخانه رها نکنید.
۲. در دومین سال کمپین به حمایت از حیوانات نیز می پردازیم. حمایت از ماهی قرمز که همین الان هزاران ماهی قرمز در شرایط سخت و نامناسب نگهداری می شود تا پس از توزیع در بازار به خانه تک تک ما بیایند، هدف ما این است که ماهی قرمز به خانه ها نیایند. ورود ماهی قرمز به سفره هفت سین اشتباه است. قطعا ما حق نداریم برای زیبایی سفره خود موجود زنده ای را استثمار و بلکه اسیر کنیم! سرنوشت ماهی قرمز باید برای ما مهم باشد، ماهی ها پس از مدتی می میرند یا در بهترین حالت آن ها را در آب های روان، چشمه ها و رود ها رها می کنیم که باعث مشکلات گوناگون زیست محیطی می شود.
مخاطبان کمپین باید بدانند که سمندر لرستانی، سنجاب، پرندگان، بچه لاکپشت و مار آبی را خریداری نکنند. این موجودات به خاطر رفتار ما و افراد سودجو در حال انقراض هستند و حذف یکی از آن ها مصیبت بزرگی به حساب می آید. هر یک از این موجودات در زیستگاه خود نقش و مسئولیت مهمی به عهده دارند که اگر از چرخه طبیعت خارج شوند، توازن در اکوسیستم فرو می پاشد.
حمایت و حفاظت از زمین زحمت دارد، اما آنقدر که ترمیم و احیای خراب کاری های انسان در طبیعت سخت است، حفاظت از زمین سخت نیست.
راهنمایی استفاده از هشتگ=# : لطفا در توضیحات عکس های خود کلید واژه توافقی #سبزی_نوروز را تایپ کنید. این کار باعث می شود عکس شما در کنار ده ها و بلکه صد ها عکس دیگر با همین موضوع در یک صفحه جدا گانه قرار بگیرد، حتی می توانید عکس سبزی نوروز دیگران را ببینید و به تبادل تجربه و اطلاعات بپردازید.
راهنمایی کاشت سبزی نوروز: در عکس پایین است. این عکس برشی از روزنامه همشهری است و توضیحات کافی در مورد تهیه بذر و وسایل مورد نیاز و کاشت بذر و نگهداری در آن آمده است.
#احسان_میرزائی
دومین سال کمپین: شنبه - ۳ - بهمن - ۱۳۹۴
اولین سال کمپین: چهارشنبه - ۲۹ - بهمن - ۱۳۹۳
چرا به هنگام پایداری آلودگی هوای تهران، اداره های دولتی باید تعطیل شوند؟
تهران به عنوان پایتخت ایران میزبان ۱۸ وزارت خانه است. هر وزارت خانه با اداره های تابعه برای سهولت تردد مدیران، معاونان و... برای جلسات کاری، ناهار کاری، سونای کاری، یا برای سهولت تردد زن، بچه و اقوام مدیران، معاونان و... برای خرید، برگشتن از خرید، رفتن به دانشگاه، رفتن به آرایشگاه و رساندن به میهمانی و... دست کم ۵۰۰ خودروی خدمت، در ترابری های خود دارند.
این ۵۰۰ خودرو در بیشتر ساعات روز روشن هستند و معمولا با یک سرنشین به همراه راننده در شهر تهران تردد می کنند.
همانطور که گفته شد خودرو های خدمت بیشتر در خدمت اهل بیت مدیران هستند و هزینه های آن هم از صندوق جیب عمومی ( بیت المال) تامین می شود. یعنی از یک طرف جیب ملت را خالی می کنند و از طرف دیگر ریه ملت با دود پر می کنند.
پس به این دلیل است که به هنگام آلودگی هوا اداره های دولتی تهران تعطیل می شود.
پی نوشت: تعداد خودرو ها ذهنی و بدون سند است، اما تردد ۹۰۰۰ خودروی دولتی در تهران دور از ذهن نیست.
پایان پیام
احسان میرزائی ۲۹ دی ۱۳۹۴
چطور آسمان مان را پس بگیریم؟
برنامه «محیط چیست» هر روز در برنامه عصرخانواده شبکه دو پخش می شود. نویسنده و مجری این بخش رضا ساکی است.